söndag 26 april 2009

Vårfest med vänner!!!




Igår var mina vänner här på en liten vårfest. Svårt att samla alla upptagna människor, men denna gången lyckades det. Det är alltid lika roligt att träffas o "tjöta" lite. Eftersom vi börjar bli gamla drar vi gärna samma historier på varje träff. Det ingår. Förstås mkt hästprat. Janne hjälpte oss att titta på lite videos på saluhästar till Sandra.
De hade med sig jättespännande växt, amerikanska blåbär. En hona o en hane (?) HOPPAS mina icke-gröna fingrar får dem att ta sig. Men de med gröna får väl hjälpa mig. Fick också en underbar utekruka med växter, perfekt, sköter sig själv, inget ogräs! TACK!!!!

Fick order på att lägga ut recepten, så varsågod.

Välkomstdrink.
Bubbel. Codorniu.

Starter
Smögentoast:
Skär bort kanterna på ett färdigskivat bröd. Rosta. Smöra mens den är varm. Lägg på en klick färdig smögenröra + en klick creme fraiche. Lägg på röd stenbitsrom o mkt räkor. Garnera med dillkvist, citron, tomat o gurka.
Att dricka till: Gazela. Vitt vin från Portugal.

Huvudrätt
Fläskfilé med sting 4 pers.
Skär en stor fläskfile i cm stora skivor o lägg i ungsfast form. Salta lite grann.
Blanda ihop 2 dl grädde + 4 dl creme fraiche + ½ dl soya + 2 tsk sambal oelek (chilipasta) o häll över köttet.
Gratinera i 175 grader i ca 1 tim.
Servera med ex ris o en grönsallad.
Att dricka till: Rött vin Lindeman eller ekologiskt Zeta från Sicilien.

Efterrätt
Vaniljpanacotta. 4 pers.
Blanda 1 dl gelésocker, 4 dl grädde och en vaniljstång (som först skrapats ur sitt innehåll ner i grädden)
Koka försiktigt ngn min.
Häll upp i portionsglas o låt stelna i kyl.
Garnera före servering med hallon o passionsfrukt
Att dricka till: kaffe o päroncognac (Xanté)

Bilderna:
överst: härligt att kunna sitta ute!!! (foto sofie)
mitten: glada gäster vid bordet
nederst: Janne är väldigt intresserad av päroncognac


14 kommentarer:

  1. Ska ta med kameran på onsdagsträningen, ska foto dig i smyg när du rider.

    SvaraRadera
  2. Misstänker att du planerar hämd...

    SvaraRadera
  3. Fina bilder:D
    Låter som en trevlig kväll:D

    SvaraRadera
  4. Ja, det var en jättetrevlig kväll!

    SvaraRadera
  5. Tusen tack för igår!! Väldigt mumsig mat och -dryck! Konstigt, fick huvudvärk av fläskfilen..? :) :)
    Så trevliga vänner du har, de är alltid på gott humör och nära till skratt! Härligt! //Kicki

    SvaraRadera
  6. Javisst har jag tur som har så fina vänner!!!
    ps Fläskfile´kan vissa ggr ge huvudvärk.

    SvaraRadera
  7. Verkligen tack för en härlig kväll. Recepten kommer jag garanterat att pröva, det var jättegott!

    SvaraRadera
  8. Tack, själv Uba! Roligt att du kunde komma. Du fick ju byta pass o böka din stackare. Vad bra att Karin tog det:}

    SvaraRadera
  9. Kanske funkar det nu då...
    Kul att läsa om gamla hästminnen förut. jag vill bara hitta lite foton från förr jag med så ska jag fortsätta mina "hästmemoarer"...
    Docka ser så godmodig ut, gillar nordisar!
    Jag tycker Disco o Du gjorde jättefin galoppfattning där i filmen! Ser så lätt ut överlag, verkligen fin häst Du har.
    Och vad det är trevligt med mat o vin i vårsolens glans! Själv är jag alldeles nyss hemkommen från Åland o systerdotterns konfimations"kalas". Då fick vi också se hela deras zoo...

    Janne studerar glaset väldigt noga där...

    SvaraRadera
  10. Du hade fixat till en toppenkväll trots att du vart sjuk. Vi hade lika roligt o upskattade festen lika mycket som syns på bilderna :) Bra glada miner. o Jannes granskning av päronconjaken förstås... va de alkoholhalten han kolla eller.

    SvaraRadera
  11. Tack för en mycket trevlig kväll med väldigt god mat och dryck. Ingen grädde alls, såg jag i recepten... Hoppas att du inte slet ut dig helt, fast du varit klen. Vi hörs, M

    SvaraRadera
  12. Vad gulliga ni är! Så roligt att ni kom! Får väl bjuda på blåbär nästa år:)

    SvaraRadera
  13. Jösses, kände knappt igen Janne! hahaha.
    såg ut som ni hade trevligt ialla fall!
    Sandra

    SvaraRadera
  14. Kul att ni hade så trevligt. Maten lät jättegod. Vad duktig du e!

    SvaraRadera