måndag 27 april 2009

Hopp i lina


Disco har fått hoppa i lina. Det gör jag då o då. Det har jag gjort med alla mina hästar o det funkar jättebra. Nu pratar jag om låga hinder förstås!
Promenad.
Longering lätt inspänd i alla gångarter i båda varv. Travar över lite cavaletti i båda varven. Skrittpaus o jag tar bort inspänningen. Sätter upp ett litet kryss på voltspåret (stor volt). Börjar i trav. Longerar som vanligt (fast utan inspänning) o det råkar stå ett hinder i vägen. Bjuder han i galopp kan han fortsätta i galopp. Landar han i fel galopp bryter jag av o travar på nytt mot hindret. När han galopperar får han hoppa på nytt. Han gör det jättebra. Mycket beröm. Lite skritt, sen samma i andra varvet. Lite skritt.
Lägger upp till ca 60 cm o gör om samma sak i båda varven med skrittpaus mellan. Igen gör han rätt, även om det blev ett helikopterhopp, så gör det inget!
Promenad.

Det blev 3 hopp på varje höjd, dvs 6 hopp/varv. Räcker. Beröm o godis.
Han gjorde allt rätt med en gång o det brukar han göra. Om ngt går fel, river eller vägrar, springer förbi, rusar osv. försöker jag att bara vara lugn o pratar lugnande, blir INTE arg, utan gör om o försöker göra det så att hästen förstår. Då brukar det alltid ordna sig. Man måste också tänka på att det är jobbigt, så viktigt med täta pauser. Det viktigaste är att hästen tycker det är kul!
Roligt sätt att göra något annat från marken!


4 kommentarer:

  1. Kul, så gjorde vi också med hästarna vi hade i min ungdom...

    SvaraRadera
  2. Bra Irene..:) Markjobb lönar sig i längden..Fin han är. :)

    SvaraRadera
  3. Åhh så härligt:D Men det är roligare att sitta på att hoppa^^,

    SvaraRadera
  4. Spännande att hoppa hästen i lina, låter som att Disco var duktig.

    SvaraRadera