torsdag 30 april 2009

Janneträning!


Tränade igår för Janne. Kändes fin då jag red fram. Trots värmen gick han fram bra. Fick sen börja i trav på volterna. Janne ville ha mer igång honom o kvickare ben. Efter ett tag började det bli bättre. Jag hade lite för mkt i handen i h varv. Fick öka tempot o räta ut honom på yttertygeln.
Jobbade sen även på 4-kanten. Då kom han igång bättre i traven o jobbade på. Jag måste komma dit varje gång jag tränar, så jag ur det sen kan komma vidare.
Snett igenom med sista delen i skänkelvikning. Gick hyfsat i bägge varv.
Galopp på volterna med tempoväxlingar. Han ville inte riktigt korta upp i h varv, men bra i v. Gjorde detta sen även på 4-kanten. Svårt! Lätt att jag bara sitter o drar när han ligger på o själv vill dra iväg. Att trycka på framåt är däremot inga problem.
Testade lite snett igenom ökning i trav. Blir bättre o bättre.
Förvänd galopp. Han har blivit starkare o gör det bra. Jag måste då RIDA. Om jag inte rider bryter han ibland av.
I slutet kom han sig riktigt fint i traven o jobbade på så det var svårt att sitta...
Jättebra o nyttigt pass!!

Mutade honom i transporten med hö o så länge höt räckte stod han som ett ljus. Tror knappt han märkte att vi åkte... Väl bäst att tjockisen får hö när vi åker då...

Sofie o Nicke ska tävla Lingondressyr i morgon så de red upp programmet idag. Såg jättebra ut. Lycka till i morgon!!!!!!!!

Fotot på Nicke är från i mars.

10 kommentarer:

  1. Lite mat kan lösa många problem:-)
    Blir så träningssugen när jag läser din blogg. Jag skulle behöva 2 pållar för att få utlopp för min ridenergi....

    SvaraRadera
  2. Ni är så ambitiösa o duktiga!
    Det är inte ofta... men det händer nångång, att vi kommer till riktigt jobb i trav Mano o jag och det som är så dumt då är att när hästen börjar jobba ordentligt med ryggen och får lite mer STEG då fallerar hela min sits och jag sitter bara o STÖR... tråkigt ju när Mano gör rätt... Hur GÖR man för att sitta avslappnat o fast o följsamt på sammma gång???

    Håller tummarna för Lingondressyr-ekipaget!

    SvaraRadera
  3. Ja Cissi, har lärt mig att det funkar med god mat även på mannen...

    Tänk att kunna ha flera hästar på olika utbildningsstadier o vara så rik att man inte behövde jobba...

    SvaraRadera
  4. Håller med Manot att det är ruskigt svårt att bara sitta still när det börjar röra sig överallt. Sen ska man arbeta vidare ur det, pust. Enklare att ta tillbaka traven så det blir lite lugnare däruppe, så fuskar jag när jag rider själv tyvärr...

    SvaraRadera
  5. Härligt att han stog stila i alla fall.
    Härligt ute i skogen idag.
    Känns bra inför lingon dressyren imorgoj^^,
    Tack för rådn jag fick av dig:D


    P.s
    Världens snyggaste häst på bild^^,

    SvaraRadera
  6. Ja han blev väldigt bra igår. Förstår inte varför ni tycker det är så svårt att sitta still. Måste bero på att ni är kvinnor. Vi män brukar aldrig ha svårt att sitta still i sadeln när det rör sig.

    SvaraRadera
  7. Bra att Disco stog lungt i transporten när han fick hö. Bra när de får ngt annat att tänka på.

    SvaraRadera
  8. Tror att ni killar sitter still av ren självbevarelsedrift.. Ni måste helt enkelt sitta still annars ryker familjelyckan??

    SvaraRadera
  9. Kul att det gick bra. Skönt att han stod stilla i transporten nu.

    SvaraRadera
  10. Håller fullkomligt med dej Irene både med killar och att det är svårt att sitta stilla!!Själv så "glömmer" jag bort att sitta ner i traven......

    SvaraRadera