fredag 10 april 2009

Träning på ridbanan


Tränade på ridbanan. Kände när jag red fram att han hade träningsvärk sen i onsdags, så jag tog det försiktigt utan press. Han fick galoppera på framåt. Lite loj. Tänkte träna på såna saker vi inte gjorde för att inte fastna i något jag inte kan reda ut själv.
Tyckte h sidan kändes ngt bättre o han försökte ställa sig till h utan att lägga huvudet på sned. Jag försökte också tänka på att sitta rakt över honom o trampa ner inner stigbygel.
Började i skritt längs långsidan. Svag skänkelvik med huvudet mot staketet. Lite svag öppna, sluta tendens omväxlande. Gick hyfsat i båda varven. Efter han gått lite åt sidan i dessa olika rörelser manar jag på i friskare tempo o rätar ut. Då får han gärna komma fram med näsan. O han ska då maschera på fram. Skritt på lång tygel.
Gjorde samma sak i trav. Försökte vara noggran med ställning till h o att ha han rak i v varv. Viktigt att han bjuder på fram så att det inte blir segt. Fick passa i h varv så han inte dyker ner. Skrittpaus.
Galopp på volterna. Fattade från skritt. Ganska bra fattningar i båda varven, men han tappade formen lite. Tänkte på att genast gå fram i bra tempo, sen tillbaka o bryta av. Han orkar ännu inte riktigt bära sig i avsakt från galopp-skritt. Försöker tänka lite öppna i avsakt.
Testade lite sidvärts några steg i galopp. BRA i båda varven. Kände mig nöjd o travade ner honom. Då kändes han väldigt lätt o fin.

Vi gick vår vanliga promenad efter passet o vi båda njöt i solen.

Nu ska jag äta påskfrukost med senapssill o ägg. Färskt rågbröd. Kaffe.

6 kommentarer:

  1. Sill e gått. Härligt med sol ute. Ska nog hoppa se. Härligt frukost.

    SvaraRadera
  2. Ja tycker att du var värd påskfrukost efter ritten. Låter så mysigt med eran avslutande promenad.

    SvaraRadera
  3. Ja nu blev jag så hungrig igen...

    Det var någon som sa nån gång, kommer inte ihåg vem eller när... men det var att om man har "problem" med något i ridningen så kunde man försöka tänka tvärt om...

    inte fokusera på problemet utan t ex om man fastnar i vänster tygel som jag ofta gör av ngn anledning så skulle jag då inte fokusera på vänsterhanden utan tvärtom på högerhanden och vad den då "gör" rätt... då slappnar iaf min v.hand av och "vill" göra som högern... ett tag innan min indoktrinerade hjärna är tillbaks i gamla hjulspår...

    jag sitter åxå ngt snett i min höft vilket gör att min vänsterskänkel ligger lite längre fram... och min högra tappar kontakt ibland...väldigt irriterande men det går en stund om jag fokuserar på det som är bra med motstående sidas skänkel... inte problemet...
    Men oj va det där vart snurrigt... kanske förstår du vad jag menar, kanske inte...

    nu ska jag nog gå och lägga mig tror jag... inte svamla mera... men först vill jag ha en rågbrödsmacka...
    godnatt!

    SvaraRadera
  4. Mysig bild. Du e bra Irene. Du tänker på hästen. :)

    SvaraRadera
  5. Ja, vår promenad gör vi numera varje dag. Tommy tycker jag är mer knäpp än vanligt.. Jag har ju ingen hund att gå ut med, så då får det bli hästen. Han uppskattar det han med. O det är väldigt bra, för i det höga gräset brukar han kissa, så blir det inte så vått i boxen! Sen är det bra för mig med en promenad på fälten, känns i benen i uppförsbacken. Brukar förstås passa på efter jag ridit, så det blir avskrittning samtidigt!

    SvaraRadera
  6. Ja, manot. Jag håller med. Man kan inte bara fokusera på felen. Då blir det ju illa tråkigt för både häst o ryttare. Men ibland kan det va svårt att låta bli. Men om tex hästen inte vill fatta v galopp, så hjälper det inte att bara träna på fattningar till v. Det bästa är att stärka hästen i båda varven med "vanlig" ridning o rätt som det är lossnar det.
    Men det jag tycker är viktigt om man fastnat i ngt är att tränare ser att RYTTAREN gör rätt, så att man inte visar hästen fel! (egen erfarenhet)

    SvaraRadera