måndag 6 april 2009

Mitt hästliv 4. Ridläger på Hällerna i Munkedal.




Det var på sommaren -72. Jag tjatade på mina föräldrar att jag skulle få åka på ridläger. På Hällerna gård i Munkedal fanns ett. Nära o bra. De gick till slut med på det o min kompis Birthe skulle också få åka. Vi planerade allt in i minsta detalj. Det skulle vara en högtidlig avslutning på lägret, så jag ville ha riktiga ridkläder då. Mamma fick sy ett par ridbyxor o ett par gummiridstövlar hade jag sen förut. Ridjacka fick jag låna.
När vi kom dit blev vi tilldelade hästar av Tomas Enarsson, som var ridlärare. Jag fick en 4-årig arab som hette Silver Moon o Birthe fick ett russ som hette Russi. Andra hästar som var med på lägret var bla Daniel, Tora, Lissi, Cherie o Pele. (Pele var Tomas häst).
Vi hade en underbar vecka med skolridning i ridhuset, uteritter o lekar. Härligt att bara kunna ha hästar o kompisar att tänka på. Vi hade väldigt roligt på kvällarna, berättade historier o käkade godis...
På avslutningen skulle jag även få rida Pele. Det var jag väldigt stolt över. Jag red till musik o vid ett visst trumpetande skulle jag kasta mig av. (Då skulle publiken bli rädda...) Allt gick bra. De stackars föräldrarna applåderade plikttroget..

Lägret var slut o det skulle tyvärr aldrig bli något mer ridläger för min del.

Överst foton från lägret. Jag o skimmelstoet Silver Moon, sen Tora+Lissi o Pele samt Cherie.
Under är Bild från årsbok 3 och 4.


7 kommentarer:

  1. Åhh vad kul att läsa. Låter helt underbart.
    Ridläger är härligt.
    Den sidan som står här nere är den jag pratade om.
    http://www.photofunia.com/

    SvaraRadera
  2. Tror att jag kommer ihåg Pele. Känner igen rumpan !! Kul att läsa !

    SvaraRadera
  3. Jag kom aldrig på ridläger jag *suck*
    Det har varit väldigt roligt att vara med på nostalgitrippen, Irene!
    Och den sista Ponny-klubben boken, den har jag för mig var spännande? Tror jag? Efter 35 år har jag inte ngt starkt minne, frust.
    Hjärtliga hälsningar
    Geriatrisk avd.

    SvaraRadera
  4. Härligt med ridläger!
    Ovh de där ponnyklubben böckerna lusläste jag o mina systrar många gånger om...

    SvaraRadera
  5. När man rotar i gamla foton o böcker blossar minnen upp! Men att komma ihåg va man gjorde igår är värre..

    SvaraRadera
  6. Det vara allt nåt visst med ridläger. Å hästnamnen kommer jag ihåg fast jag höll till i uddevalla..Mysig känsla..:)

    SvaraRadera