tisdag 7 april 2009

Påsk-Disco i tömmar





Idag blev Disco påskkärring. Visst passar han i rosa fjädrar? Jag tar inte kvasten till blåkulla, jag tar Disco.

Först promenad ut. "Avrastning" i bägge varv. Började sen lite i skritt, skänkelvik halvt igenom. Här måste jag passa så han inte förböjer sig o tvärar för mkt. Har en hand för lite i vissa läge...Måste också passa så han marscherar på fram.
Trav på volterna. Inspänd med innertygel som ledande tygel. Började i v varv. Här var han väldigt fin o jobbade på avspänt o bra. Spårade fint på volten. H varv där han förut kunde bli hög i nacken o spänd var nu tvärt om. Han gick som en spårhund med guppande rygg o nosen i backen. Här fick jag efter en stund försöka få upp honom lite. Gjorde temoökningar rakt ut då o då. Lite lama idag i båda varven. Han kan bättre. Vände in framdelen så att han gick på 4-kant i stf volt. Det gjorde han fint i bägge varven. Han gick ut bra på linan. Skrittpaus lång töm.
Galopp på volterna. Fina fattningar. Han ville visa mig att han nu kunde samla sig i galoppen, men det var inte det jag ville se idag. Jag ville ha runda snärtiga språng. Här fick JAG jobba för att han skulle ta för sig i galoppen. Då o då räta ut o öka, det gjorde han bättre än i traven. I h varv spårade han inte riktigt. Baken föll in. Fick ställa lite utåt o leda inåt för att få honom rak o få in bogen. Sen fick han bli spårhund o trava ner.
Är noga med att alltid ha samma kommandon o att han måste kunna STÅ STILL när jag ber om det. Först då går jag fram till honom o han får godis när jag ska byta varv (måste koppla om tömmarna). Sen ska han stå kvar tills jag gått tillbaka till min position. När jag ger kommando får han gå. Detta har vi gjort samma procedur varje gång, så det kan han. Det är också en säkerhetsgrej.
Finns mkt att jobba på, men det är ju det som är kul!!

Tack Sofie för bilderna!

12 kommentarer:

  1. Visst passar han i ROSA oxå! Han har den rätta färgen för att passa i allt.
    Kan man gå till Blåkulla? Passa dig för att hoppa eller flyga!

    SvaraRadera
  2. Jösses! Du är verkligen jätteduktig med tömkörningen. Att man göra så mycket från marken som är svårt även om man sitter på. Men det är alltid kul att se dem jobba.

    SvaraRadera
  3. Du kan sitta bakom mig! Disco är stark o har stor rygg. MM får ta kvasten!

    SvaraRadera
  4. Jag är inte så säker på att du sagt det om du sett det hela i verkligheten Anna, det är INTE lätt som du säger!

    SvaraRadera
  5. Det finns ju tyvärr inga rosa rosetter att erövra när man tävlar men han passade fint i den färgen.
    Va duktig du är, Irene , med tömkörningen. Men hur blir det med vår tömkörning på scen ?

    SvaraRadera
  6. Tömkörning på Wallmans salonger? Njä, tror inte de... vad sägs om den 25?

    SvaraRadera
  7. Det var kul att fota. Det är bara att säga till när du vill att jag ska ta kort. Alltid lika kul. Jag kan ju ta kort på den tävlingen som är nu i April. Duktig du e på att tömköra.

    SvaraRadera
  8. Tack Sofie! Tur jag har dig!

    SvaraRadera
  9. Tömkörning är jag urkass på, kan inte hålla ordning på nåt... skulle behöva fler händer som du säger... och Mano ser mest lite olycklig, sur eller milt överseende ut(beroende på hans humör). Men jag tror det är superbra träning för hästen som får hitta sin egen balans etc.

    Söt påsk-disco i rosa fjädrar!

    SvaraRadera
  10. Se där ja...nu kom det bilder. Så fine påskgubbe och duktig som har lärt sig stå stilla. Det är viktigare än man tror..:) GLAD PÅSK!

    SvaraRadera
  11. Va kul att se lille pållen i aktion!! Och riktigt tjusig i rosa fjäder :) :)//Kicki

    SvaraRadera
  12. Det lönar sig tydligen att klaga!!!

    SvaraRadera