onsdag 22 april 2009

Han längde!!!


Nu har Disco vilat efter tävlingen 3 dgr, så jag tänkte "starta upp" honom lite smått idag i lina. Egentligen är det ju tränardag, men han har varit så duktig så han fick vara hemma idag. Märker att han varvat ner. Det är nog mest huvudet som behöver vila, fysiskt är han stark nu, muskler o kondition börjar komma.

Trodde att han skulle va lite stel o ovillig idag, men absolut inte. Han var så fin o mjuk, gick fram bra utan att rusa, ej slö. Härligt.
Började med lite cavaletti i båda varv, skritt o trav. Sedan galopp framåt. Jobb på volt o ibland räta ut o öka rakt fram. Här har jag svårt att hinna med o springa... Paus.
Trav på volten i v varv i något lägre tempo. Vill ha lite svikt i steget. Bra! Såg fint ut. Testade att öka rakt fram. WOOW, han gjorde en jättebra längning! Den bästa jag sett hitills!! Kul!!
H. varv. Samma sak. Här har han lite jobbigare, men ändå hyfsat. Ökningen blev inte lika bra här, men ok. Paus.
Galopp på volten, lite mindre, så han fick ta i. OK i bägge varv. Nöjd!!!
Avslutade med att jag stod framme vid hans huvud o höll i honom. Tog långpisken o lade över korset. Ingen reaktion. Han har helt förtroende för allt. Nuddade med spöt på korset samtidigt som jag smackade. Han viftade med svansen o tog ett kort steg framåt. Socker o beröm. Vi slutade. Promenad på åkern i solen. Vad previlegierad man är!!

7 kommentarer:

  1. Du är så duktig på att jobba honom från backen. Kul att kunna se sån tydlig förbättring i längningen, man blir lätt hemmablind när man ser och känner dem varje dag kan jag tycka.

    SvaraRadera
  2. Jag blev verkligen pos överraskad. Han har nog tränat sig mentalt under vilan (ha, ha). Nu gäller det "bara" att kunna göra det med mig på...

    SvaraRadera
  3. Han blir starkare för var dag..:) Bra att jobba från marken..Roligt att se bilder till din text. Jättefint. :)

    SvaraRadera
  4. Tänk va skönt att få jobba med sina djur i vårsolen. Ni har det mysigt du o Disco !!

    SvaraRadera
  5. Ja i hästars närheet är man privilegierad!!!

    SvaraRadera
  6. Han jobbade nog så bra för att han var egentligen inställd på tränardag (han tänkte: var du inte nöjd med mig på helgen, varför fick jag inte träna som vanligt). Han sa: JAG VILL, JAG ORKAR, JAG KAN !

    SvaraRadera