fredag 27 mars 2009

Är det sant?


Tror inte mina ögon! Snö, snö, snö. Är detta sista gången? Är nu livrädd att det ska bli is av det. (isen är min värsta fiende...)
Disco får en vilodag i hagen, så vi inte riskerar att det händer något. Tänker inte tävla om det inte gått bort.
Har fått många påpekanden att Disco är för tjock, så jag har gått in för lite föriktig bantning. Började i måndags. Minskade både hö o kraftfoder. Ordentligt med halm har han att äta, så han inte blir tom i magen...
På ons morgon stod hästen lös i stallet. Han hade ätit: sitt morgonhö, sitt morgonkraftfoder, Nickes morgonhö, Nickes morgonkraftfoder, sitt em hö, sitt em kraftfoder, Nickes em hö, Nickes em kraftfoder, en påse morötter, 1½ bal hö + lite halm. Han såg ganska nöjd ut. O tjock. O
mätt. Suck!

Igår blev det JOBB i lina. Gick först ut o gick med honom på åkern, (bra för han brukar kissa då..) sedan fick han rasta av sig i linan, jättepigg! Sen började vi i skritt. Lade fram 2 bommar han fick skritta över, sedan trav. Jobbade på volten i trav med dessa bommar, först gick det på tok för fort o han bar "rann" över, sen sansade han sig, jag fick ta halvhalter innan med linan så han skulle "lyfta" sig över bommarna. Han fick också träna på att gå rakt fram i ökat tempo när jag går rakt fram. Fick fina ökningar i v varv, men mer spring i h. I galoppen fick han först gå i ordentligt tempo, fast i balans. Minskade tempot o volten lite, ökade på rakt ut, minskade igen osv. Avslutade galoppen med att ta in på liten volt, så mycket det gick utan att han bröt av. Avslutade med lite lugn taktmässig trav med mycket fin ryggverksamhet. Sen gick vi ut o gick igen. Är alltid noga med att skritta honom fri ordentligt, både innan o efter. Nöjd med passet. Disco var fräsch o fin.

11 kommentarer:

  1. Ja måtte detta vara siat snön. Såååå tröttsamt. Vet inte vad som är bäst, en häst som lägger på sig eller som Coftan, måste gödas för jämnan. Vad duktig du är på att jobba honom i lina. Kram

    SvaraRadera
  2. Det blir billigare med en som är tjock, men det är lite tröttsamt att alltid tänka på hullet..Hur ska det gå till sommaren? Nicke behöver massa mat för att inte bli tunn.. Disco kommer att bli en tunna om jag inte ser upp:[

    SvaraRadera
  3. Denna vintern är lååång....:) Tur att det går att träna på andra sätt och det verkar du göra bra. :)

    SvaraRadera
  4. Hatar oxå isen men nu tror jag att vi klarar oss. verkar bli mildare. Inte lätt för oss, mig o Disco, när vi måste hålla efter våra magar hela tiden,när mat är så gött :)

    SvaraRadera
  5. Så många steg du går MM så är nog magen borta vid det här laget!!!

    SvaraRadera
  6. Haha ja han måste ha varit ganska nöjd. Tack för att du vill ta hand om Nicke när jag åker till Sälen:D

    SvaraRadera
  7. Jag tar gärna hand om Nicke när du åker, du ställer ju alltid upp för mig!

    SvaraRadera
  8. hahaha jag ser det framför mig... har sett den förr... den där VÄLDIGT NÖJDA hästen som tycker att: SÅ HÄR ska det alltid vara, kan du inte fatta det matte.

    SvaraRadera
  9. Ja, MAT är det viktigaste i livet för Disco:]

    SvaraRadera
  10. Förstår Disco, har varit i samma situation själv, bara han hörde ordet bantning så är inget viktigare än mat, måste ha mat, inte svälta, inte hungra, MAT,MAT,MAT....

    SvaraRadera
  11. Javisst är det gott med mat!! HATAR att banta. Men han borde inte ägna sig åt HETSÄTNING!

    SvaraRadera