tisdag 10 september 2013

Några underbara steg i sluta

 
Middagslur

Red upp MsvC:1 för Marianne. Först tränade vi en del på rörelser som ingår. Kvick galopp, längningar, ryggningar, skolor, övergångar mm. Disco kändes väldigt fin när jag red fram, men blev ganska matt efter ett tag o jag fick "bära" honom...
M tyckte ändå att han faktiskt blivit lite kvickare i galoppen.
Programmet gick inte speciellt bra o jag kände tydligt att han inte är färdig för start här ännu. Målet är ändå att starta MsvC:1 någon gång i höst. Efter detta (under vintern) hoppas jag kunna börja lite försiktigt med byten.

Så här gick det:
Uppridning samlad galopp, han ställer upp ojämt o lägger sig i handen.
Mellantrav, ganska ok med ok övergångar
Öppna-volt-sluta till höger, lämnar spåret i öppnan, fin volt, tvärar ej o gapar i slutan.
Ökad trav, han gör så gott han kan men det är inte ökad trav
Halt ryggning, lite segt
Öppna- volt-sluta till vänster, ok öppna, fin volt, tvärar ej i slutan o gapar
Skritt, det gör han bra
Fattning h galopp, snett över banan, förvänd båge, in mot G, han gör det bra men man vill ha honom kvickare
Enkla bytena, ramlar fram i avsakt o öppen i formen i nya fattningen
Mellangalopp, blir lite platt men bra upptag
Fattning v galopp, snett över banan, förvänd båge, in mot G, segt
Ökad galopp, han orkar inte riktigt, men ok övergång
Uppridning samlad trav o halt. ganska ok

Med lite tur hade jag skrapat ihop typ max 60% med domare på gott humör...

Efter programmet tränade vi några slutor igen. Jättesvårt att få tillräcklig tvärning. M tipsade att först rida långsidesskänkelvikning, sedan ställa om o gå över i sluta. Efter ett par ggr till med sluta så helt plötsligt släppte han i hela kroppen o började flyta fram. Herregud, vilka underbara steg!!!!!! Dessa steg kan jag leva länge på, även om de inte var så många!
Undrar vad som händer när det blir så. Kanske var 20:e träning som man känner att alla bitar ramlar på plats till 100% i en liten sekvens. Nu menar jag alltså riktigt jordgubbssylt-bra. Kan nästan räkna upp alla gånger, för man minns dem....
Smaskens

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar