torsdag 8 november 2012

Fin i samlingsjobbet sidvärts på töm


Vi hade abonnerat stora ridhuset för att Mia skulle tömköra. Vilken lyx att få ha det alldeles själva!

Disco har blivit så svettig när han jobbat, så nu har jag rakat av all päls på halsen. Kommer nog att ta under magen också, inte kul när han står o eftersvettas länge. Han står helt stilla när man klipper honom, skönt!

I alla fall, Mia jobbade Disco en stund på volten, bla lite samling i galopp. Tycker han orkar bättre nu.
Ut på långsidorna i lite sidvärtstramp. Fin uppförsbacke! Även i detta jobbet ser han starkare ut. Blev jättefin i båda varven. Ibland hänger han sig på, men han släppte o jobbade väldigt energiskt. Fram med godis förstås!

Man hade önskat att han ville vila lite i steget i traven på volten. Baken är bra under, men framdelen kommer inte riktigt upp. Blir lite springigt i stället. Vi får bygga vidare på styrka o balans. Spänsten har han.

2 kommentarer:

  1. Vad fin ha ser ut! :) Vad har du för tömkörningsgjord? jag har en Globus de lux (tror jag den heter) men jag är inte alls nöjd med den. Tung, glider fram och sitter inget vidare. Vill nog köpa en annan men vet inte vad man ska välja, har du några tips? Du tömkör aldrig Disco själv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har en Globus från Hööks. Inte helt nöjd jag heller. Den är ganska stel o tung, skulle vilja att den formade sig bättre runt hästkroppen. Det som är bra är att det är många ringar (möjligheter att ändra läge) o att gjorden under magen är väldigt reglerbar. Men den ligger still när han jobbar o det är bra. Tycker att de gjordarna som ledar uppe på manken är bättre. Ska höra vad Mia säger.
      Nej, nu tömkör jag inte längre själv utan har överlämnat det helt till Mia. Hon gör det så mycket bättre än jag! Däremot tar jag ofta honom i longerlina över cavaletti osv, det funkar bra:)

      Radera