torsdag 23 augusti 2012

Samlande ridövning på 4-kant


Idag red jag på banan första gången efter tävlingen. Oj, vad vi var stela både Disco o jag. Så det blev en lång framridning innan vi kunde jobba på riktigt o det gjorde vi inte så länge.

Red en övning på en stor 4-kant. Denna övningen hoppas jag skall hjälpa till med det samlande arbetet. Började i skritt. I varje hörn gjorde jag en kvarts bakdelsvänding, sedan rakriktning, vändning igen osv. Enkelt i skritt. Gick över till trav. Vändningen gick bra, men det blev lite vingligt innan han blev rak. Tappade lite tempo varje gång jag vände. Galopp. Lättare. Men även där fick jag vara på honom för att gå fram efter hörnen. 
Han blev fin o mjuk efter detta o han bjöd på fint framåt. Ska använda mig av denna övning då och då. En fördel var att jag inte drog i tyglarna, han samlade sig själv i vändningen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar