onsdag 20 juni 2012

Sandra rider Disco, semestern närmar sig. Sillsallad.

Stafette. Foto: Birgitta Brorsson

Eftersom jag ska på semester efter midsommar så blir det Sandra som får ta hand om guldklimpen ett tag. Cobben rids ju inte så det passar bra. Disco behöver röra på sig för att må bra o hans patellahakning är bättre så länge han är igång, så jag är väldigt tacksam att Sandra hjälper mig.

Igår red Sandra o jag hjälpte lite. Cobben o Disco är helt olika, så det är förstås ovant med ny häst. Framridningen gick i överilat tempo, så där fick vi lugna ner det hela. Fria skritten gick för segt så där fick hon hålla igång bättre. Disco ville gå bakom hand till att börja med innan vi fick fram nosen.
Men detta fick vi snabbt ordning på o sedan såg det väldigt bra ut. Han gjorde fina övergångar o jobbade på fint i både trav o galopp. När Sandra jobbar i galoppen med samling behöver hon sitta upp o bli starkare i sitsen. Men både jag o Sandra var jättenöjda o ev blir det en Pernillaträning hon kan vara med på. Janne har också lovat att komma hit o rida Disco någon dag. 


Nu närmar sig Midsommar. Hoppas på fint väder.
Här kommer ett gott recept på sillsallad:

Sillsallad till Midsommar ca 4 pers
2 ägg1 burk matjessill
1 liten rödlök
2 dl gräddfil
2 msk majonnäs
hackad dill
½ burk ishavsrom
citronpeppar
Till garnering: 1 ägg + dill

Hårdkoka äggen. Skala o hacka dem. Låt sillen rinna av. Skär den i bitar. Hacka löken.
Blanda gräddfil + majonnäs. Ha i ägg, sill, lök, rom, dill o lite peppar.
Garnera med ett ägg o lite dill.
Klart!



Det underbara fotot på Stafette har jag "snott" från Birgitta Brorssons facebooksida.
http://www.facebook.com/birgitta.brorson

2 kommentarer:

  1. Det receptet ska jag prova!:)
    Lilla Stafette, hon är en klok och god mor. Hon tar så väl hand om sin lilla son, här på bilden försöker hon skrämma dottern Stella så att hon inte går för nära Orion.

    Stafette talar alltid tydligt om vad hon vill. Varje dag ropar hon på mig när hon tycker att det är dags att jag ska ta in henne och Orion i stallet så att de kan få vila en stund. Sen ropar hon när det är dags att gå ut igen. :)Då är det bara att släppa allt man har för händer och göra henne till viljes...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stafette är så otroligt lik Ingresse, de är som kopior. Hon vaktade också sina föl mot andra hästar. Vilket kroppsspråk!
      Ha, ha, de gamla ston är så kloka, de vet hur de ska bete sig. Bara att lyda...

      Radera