lördag 3 mars 2012

Skänkelvikning med Pernilla


Idag blev det fokus på skänkelvikning. Har väldigt svårt att få till bra skänkelvikning, speciellt för h skänkel, så jag känner att jag måste ta tag i det nu. Galoppen har blivit så pass mycket bättre att jag inte behöver nöta lika mkt där längre.
Förklarade för Pernilla o hon ville sitta upp o känna. Hon red en stund o märkte också att han kärvade när han skulle åt sidan. Hennes analys var att han inte tar förhållningen på yttersidan. Där är boven. MEN, hon var väldigt positiv o kände en tydlig förbättring i både trav o galopp, han kan nu jobba under sig bättre utan att lägga av. Skönt att höra!!!
Jag fick hoppa upp. Medicinen var övergångar i skänkelvikningen. Fick även stanna o rygga, sen fram igen. Han måste acceptera förhållningen på ytter så att han blir rak, då kommer skänkelvikningen av sig själv. O det blev mycket bättre!! Nu måste jag träna på detta med tempoväxlingar o övergångar i skänkelvikningen. Pernilla var säker på att det skulle hjälpa.
Hon ville se ett par fattningar. Gick bra o hon var nöjd så vi slutade.
En sak jag måste tänka på ännu mer är att berömma jättemycket då han gör rätt, så att han vet när han är duktig.
Känns skönt att vi tagit tag i det här med diagonala skänkelvikningar som egentligen aldrig riktigt har fungerat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar