söndag 26 februari 2012

Janneträning med stretch



Sista tiden har vi ju haft fokus på att Disco ska komma ihop sig o vi har jobbat med att korta honom speciellt i galopp.
Nu tyckte Janne att vi skulle börja passet med att låta honom komma ner o runda sig i formen, så att han fick stretcha ut sig ordentligt o kliva på fram. Det var lite trevande i början i traven o jag fick rida på i ett friskt tempo för att han skulle "ta tag" o börja jobba. Efter en stund kom han igång fint o jag kände verkligen hur han jobbade under mig. Vi gjorde samma sak i galoppen o jag fick variera formen i alla gångarter.
Han blev så fin! Jag fick verkligen jobba, men hade en härlig ridkänsla. Vi gjorde några samlingar o han svarade fint, bara jag låter bli att ta åt mig händerna...
Jag testade några längningar o en av dem blev riktigt bra, tom ett ok upptag!
Däremot har jag svårt i skänkelvikningarna. Jag måste få en bra hörnpassering innan så att han pumpar på o inte lägger av. Eftersom det är koefficient där i programmen måste jag få ordning på dessa. Verkligen dags.

Kan säga att vi var helt slut efter passet, men det var en kanonbra träning, helt rätt att låta honom jobba lägre i formen bitvis.
Jag ska tänka på att lägga in lite av detta i slutet av framridningen.

Fick en härlig överraskning av familjen på kvällen. De bjöd på en helt underbar 3-rättersmeny med goda viner till. Återkommer med recept senare.

Översta bilden är på Disco i sitt nyinköpta täcke på GHS


2 kommentarer: