måndag 5 december 2011

Jobb i ridhuset




Eftersom det var hårt o fruset i marken idag o jag råkade vara ledig, blev det en tur till ridhuset. Disco skulle få gå ett ordentligt pass. Ingen snö, tack o lov, så det gick bra att köra. Men Disco var på tårna idag. Svansen på ryggen o skyggade för allt. Höll på att tappa honom utanför ridhuset när de andra hästarna sprang i hagen. Kanske blir de upplivade av lite sol + blåst + -grader.

Försökte få honom lugn i ridhuset o det lyckades rätt så bra. Blev några kast åt sidan ett par gånger.
Mjuk o fin i framridningen. Började sedan på volten. Skritt med flytta undan baken o någon öppna + skänkelvikning. Några övergångar till trav o sedan samma rörelser i trav. Galopp. Fräscht tempo på volten. Puttade ut baken ett par gånger. Övergångar galopp-trav. Allt detta gjorde han fint, så jag tjatade inte på honom. Hade en jättefin ridkänsla. Paus.
Ut på 4-kanten. Övergångar halt-trav. Sedan tempoväxlingar i trav innanför spåret. Några steg öppna, sluta o förvänd sluta. Såg i spegeln att det var för lite tvärning i slutorna, öppnorna bättre, men jag var ändå nöjd för han gick inte emot handen. Paus.
Galoppfattningar o övergång till skritt. Vissa fattningar i fin rund form, vissa helt ur form. Fattade några förvända o det gick bra. Längningar i galopp på spåret. Försökte att tänka lite bogen in för att han skulle vara rak. Han börjar bra, men sackar av av sig själv efter halva långsidan, trots att jag driver... Övergångarna mellangalopp-arbetsgalopp måste bli bättre. Här behöver jag öva mer. Skulle också vilja att han blir rundare över ryggen i längningarna. Men jag är ändå nöjd med honom även i galoppen idag. Han var bättre än sist, då jag fick honom i händerna hela tiden.
Tror att det var bra jobb för honom.

Foto: Roger Lindberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar