lördag 10 december 2011

Galoppjobb med Pernilla



Ut i stormen igen. Pernillaträning på morgonkvisten. Sådär att köra med hästtransport i storm, men jag har ju inte så långt som tur är. Skönt att det var plusgrader.

När jag ridit det sista har jag tyckt att traven förbättrats o varit ok, men svårare att få honom fin i galoppen. Därför bad jag Pernilla sitta upp o känna. Hon sade direkt att han blivit mkt känsligare för hjälperna, det var ju kul att höra, har verkligen kämpat med det. Hon jobbade en stund med att få honom ännu kvickare för hjälperna o gick sedan in på galopparbetet. Fattningar o övergångar skritt-galopp-skritt. Han satte sig SÅ fint för henne! Har aldrig sett honom ta i så! Härligt!!!!!
Jag fick hoppa upp. Nu var han laddad o lyhörd. Gjorde fina fattningar. När han fattar fint "på bakbenen" får jag inte rida för länge så för det orkar han inte, utan jag ska ha fin kvalité på galoppen o sedan bryta av till skritt. Jag måste vara supernoga med att han verkligen drar upp magen o vinklar in bakbenen. När jag saktat av får jag INTE släppa på tyglarna o klappa, utan han ska vara kvar med magen uppdragen o kvick i skritten tills jag säger något annat. Vid avbrottet ska jag sitta in mig på inner sittben o vara stark i sätet.

Pernilla sa att hon anser inte alls att han har någon begränsning eller svårt för sig fysiskt, det gäller "bara" att få honom kvick på hjälperna (läs jag måste rida effektivare). Men det blev jag glad av att höra!
När galoppen funkade fick jag trava lite. I v varv kan jag göra så att jag flyttar ut ett steg för inner skänkel, sedan trycker fram honom med ytter skänkel tills han känns helt rak på båda tyglarna. Men hon tyckte han var fin i traven från början så jag fick gå ut på spåret o göra några öppnor. De gör han lätt som en plätt o Pernilla tyckte vi skulle nöja oss o vara glada över hans framsteg!


2 kommentarer:

  1. Visst är det härligt när det går framåt!!

    SvaraRadera
  2. Anna: Nu för tiden är man väldigt tacksam när det går åt rätt håll...

    SvaraRadera