onsdag 16 november 2011

Trim i ridhuset



Åkte till ridhuset för att trimma lite. Disco var väldigt fin redan från början, men det märktes att han kom ihåg att vi tränat på samling, för han ville gärna självsamla sig. Därför försökte jag rida på framåt, så att han kom på bättre tankar.

Efter att ha ridit på lite 8-volter i trav o lite flyttabakenövningar i skritt gick jag över till galopp. Några öka-minska storleken på volten (utan att samla) o sedan galopp på 8-volt. Förstås jobbigt för honom, men han blev fin! Då passade jag på att ta ett par travlängningar som blev jättebra.

LA:3. Red programmet. Var nu jättelänge sedan. Det märktes väldigt tydligt... Oj, vad man blir ringrostig!
Uppridning i galopp. Ok, men inte bra. Snett igenom i mellantrav, fint! Orkade nästan hela sträckan. Skänkelvikning diagonalt för h skänkel, inte bra. Tappade flytet o tvärningen (yttertygeln). Vänd rätt upp med 2 st 10m volter i trav. Vingligt! Det borde jag kunna rida bättre. Skänkelvikning diagonalt undan v skänkel, ganska bra. Snett igenom mellantrav, han tog i fint, men upptaget var inte bra. Ökad skritt snett igenom, det gör han alltid bra. Ok fattning v galopp. Serpentinen ok. Även mellangaloppen diagonalt var ok, men dåligt upptag med hästen på bogarna. Fattning h galopp, bra, sepentinen ok, ökad galopp på långsidan, där kunde han ta i ännu mer, men upptaget var bättre. Vända in o göra halt, ganska ok.

Tur vi har vintern på oss att träna. Väldigt nyttigt att rida igenom program ibland för att se var det brister. Tycker ändå att LA:3 passar ganska bra, men för att få 65% som är mitt mål måste övergångarna från ökningarna bli bättre + skänkelvikningen+ allt det andra ha, ha


4 kommentarer:

  1. wow.. jag hittade ett sätt att kommentera. Det går inte att klicka på drop-down-listan för att välja anonym, jag kunde dock ställa mig i rutan och trycka på W för att skriva in OpenID-namnet. Det var INTE det mest logiska sättet kan man säga.. men nu vet jag hur jag gör iaf. :)
    ..måste fråga... vad menas med 'trimma' gentemot rida men icke 'trimma' ? Ser att flera använder ordet, men blir inte klok på hur man skall definiera ordet ?

    SvaraRadera
  2. Stallv: Så knepigt att det inte funkar med kommentarerna! Tur att du med lite finurlighet listade ut hur du kunde göra.
    Trimma/träna är för mig samma sak, men jag använder aldrig trimma när jag rider för tränare. Någon annan som har åsikt??? (Hi,hi, för utom att trimma päls)

    SvaraRadera
  3. Onsdag går bra för mig, måste bara vara färdig senast vid 12...jobbar eftermiddag

    SvaraRadera
  4. Sandra S: Blir nog tidigt på ons för Mia skulle vidare. Jag hör av mig.

    SvaraRadera