lördag 19 november 2011

Janneträning med galopparbete + film


Igår fick vi bekänna färg! Åkte till Hoga för att träna för Janne.
Det blev ett bra pass med fokus på galoppen.

Disco var som smör i kroppen när jag red fram. Sällan jag känt honom så mjuk!
Vi började med lite övergångar o öppna i trav på volten. Han var ganska bra redan från början i traven, så vi gick över till galopp.

Fattningarna är genomgående bättre nu, men jag måste förbereda noga. Tycker det är svårt i galoppen just nu. Kan inte manövrera honom som jag kan i traven. Antingen går han för djupt, bakom hand, hög nacke eller skjuter ut bogen. Dessutom har jag svårt med att hålla ett energiskt tempo o jag tappar sitsen...
Janne var snäll o filmade lite. Alltid bra att se hur det ser ut från marken. Tyvärr är det väldigt mörkt i det ridhuset, så det är lite svårt att se.

Vi började på volten o Janne ville se en häst som inte drog sig mot väggarna, utan energiskt jobbade på med inte allt för långa språng. Lättare sagt än gjort. Disco ville gärna gå i alldeles för låg form o han brydde sig inte nämnvärt när jag drev på honom. Jag fick fånga upp mer på ytter, då blev det bättre.
Vi testade några upptag när ja fick samla några steg. Jag har svårt att hjälpa honom o det blir att jag drar i tyglarna i stället för att rida. Men lite samling blev det iaf.
Vid det här laget var jag helt slut, men nu gick vi ut på 4-kanten. Jag fick rida öppna (mer bogen in) i galopp på långsidorna. När jag fick tag på yttertygeln så att han blev rak gick det riktigt bra. Han pumpade på så gott han kunde o det var lättare för mig. Jag blev riktigt nöjd!

Tror detta arbetet är viktigt för att han ska komma vidare i sin utveckling. Han måste orka att bära upp sig utan att häva sig framåt.
Både jag o Disco var svettiga o trötta, men samtidigt nöjda. Bra träning!

Foto: Roger Lindberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar