måndag 14 november 2011

Bra träning för Pernilla



En positiv träning till! Det här går ju som på räls:)
Upp i ottan o iväg till Pernillaträning. Denna gången ville jag rida själv eftersom han gått bra för mig det sista.

Började på volten i skritt med att flytta ut bakdelen. Han ska svara direkt på en lätt tryckning. Olika mkt tvärning. Han gjorde det bättre än sist. Trav-skritt övergångar på volten. Viktigt här också att han kommer igång direkt på hjälpen. Pernilla tyckte han såg fin ut i traven med bra bakben. Flyttade ut baken även här, men med mindre tvärning i korta sekvenser. Ganska bra.

Galopp. Först på volten. Galopp-trav övergångar som funkade bra. Galopp-skritt. Pernilla tyckte det var stor skillnad nu till det bättre! Jag måste vara noga att rida in honom i övergångarna o i höger varv får jag se till att han inte blir för långsam. Eftersom det funkade bra på volten, fick jag gå ut på 4-kanten o testa enkla byten. Genast svårare.... men förvända galoppen var ok. Det som är jättesvårt är att ta tillbaka honom i den förvända. Han blev iaf kvick o fin i fattningarna, fick en go känsla!
Trav igen på volten. Nu skulle jag ta tillbaka traven med energin i behåll några steg. Måste tänka MANKEN UPP, även när jag går fram ur samlingen. Ganska svårt, men fick till det vissa gånger. Han bjöd på fint själv o då är det lättare. När han var så bra igång skulle jag göra några skänkelvikningar. Nu fick jag fin energi o bra flyt undan för v skänkel, men undan för h gick det lite trögare som vanligt o där måste jag ha honom mer på yttertygeln.

Jag är väldigt nöjd med passet o hade faktiskt känslan av att manken var uppe bitvis i alla fall!

Hu, såg denna filmen på youtube. Då är man glad att man har en häst som håller sig på marken!

http://www.youtube.com/watch?v=Ud7gjTcf0as&feature=relmfu

2 kommentarer:

  1. KUL att du fick ytterligare en bra träning. Det bådar gott! Cobben känns också ganska bra, vi kämpar på med den jobbiga vänstergaloppen.
    VARFÖR har man inte ens hjälm på sig när man rider på en häst som stegrar sig så??

    SvaraRadera
  2. Sandra: Ja, det var jättebra. Hoppas det håller i sig. Kul att Cobben sköter sig.
    Håller med dig ang hjälm. Den hästen har nog stegrat sig förr.

    SvaraRadera