lördag 26 november 2011

Pernillaträning med manken upp.





Idag var det upp i ottan för att träna för Pernilla. Det gör man ju så gärna...
Det var en härlig mjuk o fin Disco från början o det får jag nog tacka Mia för. Han är alltid fin efter tömkörningen.

Disco var ganska alert på hjälperna. Pernilla sa direkt att han var mycket bättre än förra gången. Kul. Hon tyckte dessutom att han var mer "på bakbenen" än sist.
Jag red mest på volten. Fick flytta undan med MYCKET tvärning på volten i skritt o trav. Då gällde det verkligen att hålla tag i yttertygeln! Sedan rida fram med manken upp, in i en tvärning igen, samling ett par steg MED AKTIVITET, tvärning igen osv. Det blev 1000 halvhalter med samling, 1000 åt sidan, 1000 manken upp.... Antar att det är detta som krävs för att ge resultat.

Visst var det lite annat också. Ett par skänkelvikningar diagonalt där jag måste ställa mer krav på honom. Ska kunna halvhalta o samla även där. Han ska svara på skänkeln med lätt tryck även åt sidan.
Ett par galoppfattningar o samlingar i galoppen. Han ska ha manken upp o sitta på baken (aktiv). Jag fick slita, men v galoppen kändes fin.

Jag är jättenöjd med passet. Vi fick verkligen jobba både jag o Disco, men det gav resultat!

Foto: Roger Lindberg

4 kommentarer:

  1. finns knappt nåt roligare än när det går bra på träning, kul att det går framåt!

    SvaraRadera
  2. Cissi: Man mår verkligen bra efter ett bra ridpass! Men nu känner jag träningsvärken komma smygande...

    SvaraRadera
  3. Låter som ett toppen ridpass. Kul att det går så bra.

    SvaraRadera
  4. Anna: Pernilla är väldigt noga med detaljer, så det går inte o fuska...

    SvaraRadera