söndag 7 augusti 2011

Träning för Pernilla Olsson


Efter några veckors semester var Pernilla tillbaka igen. Disco skulle gå på lör o Cobben på sön.

Lördag. Var väldigt nyfiken på vad P skulle säga om Disco. Har känts som om han gått framåt i travarbetet sen sist. Börjar få kläm på framridningen. Tycker också att han går fram bättre. Inga bakutsparkar. Däremot har galoppen varit jobbig bitvis, men iaf inte sämre än tidigare. Frågade P om hon kunde sitta upp o känna på honom lite. Det gjorde hon. Hon tyckte det var stor skillnad mot förra gången! Hurra! Ffa var han bättre i sidorna o gick inte o spände emot. Kul att höra! Hon red en stund, mest i skritt o trav. Han fick "tänka framåt" hela tiden, något annat accepterades inte. Efter detta fick jag rida. Han kändes väldigt framme o fin. Jag måste tänka på att inte dra år mig händerna då jag gör halvhalter o måste kräva av honom att vinkla bakbenen o "ta" halvhalten utan att fuska. Det där jobbet måste jag bli bättre på. Han gjorde riktigt fina galoppfattningar från skritt, de bästa på mycket länge! Detta förstås för att P jobbat in baken under honom. Samma där, han ska kunna gå i kortare galoppsprång med kvicka bakben. Halvhalterna måste funka. V- galoppen var super! Jättenöjd o glad att hon kände stor skillnad sen sist! (Jag har varit dum som inte låtit henne rida tidigare...)

Söndag. Cobbens tur. Pernilla red även honom. Positivt från förra gången var att han höll bogen mycket bättre på plats. Cobben tyckte inte att han skulle ta i o jobba, så P fick hålla på en stund ffa i skritt med vändningar mm för att han skulle bli kvick o börja ta tag i arbetet. Blev en del protester i form av bakutsparkar innan han började tänka framåt. Inget lätt jobb. Då såg han väldigt fin ut. Sandra fick hoppa upp. Kändes som en ny häst. Villigt framåt o jobbade energiskt. Arbetade först i trav, sen i v galopp (den svåra) o Cobben såg jättefin ut.
Tror det är jättebra att P sitter upp o känner på dem åt oss.

Jag hade ingen tid för P på söndag, men Janne tittade på mig lite när jag red. Red fram ute i stormen o passade på att ta några cavaletti som låg utlagda. Det blir han väldigt lös o fin av. Disco kändes bra i traven. Jag måste tänka på att bakbenen är med. Han får inte bli "tom" i handen. Måste akta så att han inte blir för hög i nacken o tappar bakbenen. Galopp. Mycket bättre fattningar än tidigare, men inte lika bra som på lör... Tyckte nog han tryckte utåt hela tiden i v varv, men han kändes ändå mjuk o fin. Trav på 4-kanten. Måste tänka på att få en mjuk ställning inåt i h varv. I v varv måste han vara rak. Jag hade fint stöd i handen hela tiden o han jobbade på bra. Sandra tyckte han såg jättefin ut. Hon hjälpte mig att filma så jag kan sitta hemma o begrunda alla mina fel...

GRATTIS till Sandra som sprang Musselloppet i Lysekil (1 mil) på jättefin tid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar