fredag 12 augusti 2011

Jag, Disco och en spegel



Åkte iväg med Disco till ridhuset. Härligt att ha ridhuset alldeles för sig själv. Hade gjort upp en plan för vad jag skulle träna på. Viktigast av allt var att tänka på min sits. Efter att ha synat mina filmer från de sista träningarna hade jag ganska klart för mig vad jag måste förbättra. Har också försökt studera hur Pernilla gör när hon rider honom. Finns 1000 saker att förbättra på min sits, men jag tycker det viktigaste just nu är att sitta upp med starkt säte, skuldrorna ihop, rakt över hästen, svikta i bäckenet o följa hästens rörelser, slappna av i armarna o skänklarna ganska långt fram.... Puhhh!!!!!!

Red fram Disco med mycket stora volter i låg o rund form där han fick sträcka ut yttersidan ordentligt o böja igenom sig för inner. Både i trav o galopp. Noga att han svarar på framåt. Han blev väldigt lös o fin. Kände lite motstånd i h-sidan, men det var inte så farligt o försvann ganska snart. Kollade i spegeln o var helt nöjd.

Efter pausen började jag i skritt. Kvartsvändningar på framdelen i båda varven. Flytta på hjälpen, kvick steg. Gick fint! Trav. Övergångar på volten med halter o ryggningar. Lite öppna på en del av volten. Han kom igång väldigt fint o det såg bra ut i spegeln. Lite paus, sedan trav igen. Testade några slutor mot spegeln. Konstigt, det känns som om han tvärar mkt mer än han gör. Bensinen tar lite slut, det blir jobbigt. Men han försöker i alla fall så gott han kan o efter detta lite jobbigare fick han trava ner under lättridning några varv.
Skänkelvikning trav diagonalt. Ganska bra för v skänkel, där orkar han nu ganska bra. Svårare undan för h, där tar det emot o han tappar tempot. Men tvärningen är bättre. Han blev superfin efter detta o jag kände verkligen hur han jobbade på under mig. Njöt! Då tänkte jag passa på att göra några längningar. Men konstigt nog blev det bara spring, mycket sämre än han brukar. Knepigt. Ville inte traggla utan lät honom skritta en stund. Kanske hade han träningsvärk sen tömkörningen.

Galopp. Bra fattningar. Kvick på volten. Några övergångar, ok. Gjorde några vändningar, fina! Försökte verkligen tänka på min sits, att vara stadig, inte låta honom dra mig fram. Några galoppökningar diagonalt. Ha, ha mycket bättre än sist, fick tom ett bra upptag. Några varv i djup låg rund form, sen upp i formen igen. Ut på 4-kanten. Några språng sidvärts, rakt fram o sen tillbaka igen. Bra i båda varven! Jippi! Denna övningen hade inte funkat för några månader sedan.

Skönt att få testa lite övningar i lugn o ro. Jättenöjd med Disco. Allt kändes ok för utom travökningarna.

Igår em blev det god lunch i Lysekil o sen en promenad på Stångehuvud. Det är så himla fint där. En av de vackraste platserna här omkring tycker jag.

Anonyma citat: Fråga dig ibland på fullaste allvar om de människor som du umgås med lyfter dig eller drar ner dig.


2 kommentarer:

  1. Ja det e inte bara att "åka" häst som många tror...mkt att hålla ordning på:))

    SvaraRadera
  2. Magic: Det har du sannerligen rätt i...

    SvaraRadera