fredag 29 juli 2011

Mellantrav (när jag gör rätt)




Idag fick vi till det! Oj vad han längde i traven! Får nästan nypa mig i armen, var det verkligen jag o Disco som längde så? Det som varit så svårt. Det som hände var att Janne fick ordning på mig. Vips, så blev det en helt annan häst! I fortsättningen tror jag att Janne får fokusera mer på mig, så att jag gör rätt först o främst!

Vi började med övergångar i trav. Ok. Lite öppna på volten, ok i v varv, gick emot lite i h. Måste leda in framdelen, inte dra i h tygel. Bakdelsvändningar, ganska ok. Han blev ganska fin i traven. Gjorde ett par diagonala skänkelvikningar. De är faktiskt bättre!
Galopp. Här blev plötsligt allt svårt. Disco gick emot i h-sidan, fick driva på framåt. Måste koncentrera mig på min sits hela tiden, så jag glömmer av att driva... Sitta tungt, styrka i sätet, händerna framme, ytteraxeln bak, trampa ner i inner stigbygel, hästen måste jobba o vara aktiv, lyssna på trampet osv... Oj vad svårt det helt plötsligt blivit att galoppera! När det var bra på volten fick jag följa 4-kanten. Noga ut i hörnen. Där tappade han ibland tempot när det blev jobbigt. Öppna längs spåret. Bara lite tvärning. Det här går inte så bra. Ökning, han tar i ganska bra oftast. Lite jobbigt att komma tillbaka. In på volten o minska. Vi jobbade så svetten lackade. Både jag o Disco stönade när vi jobbade på den pyttelilla volten. Jobbigt!
Efter galoppen blev han väldigt fin i traven. Hade ett härligt sug. Jag fick öka snett igenom. Där blev han lång o hamnade i framvikt. Jag satt med raka armar o släppte ut hans hals. Studsade dessutom i sadeln, usch! Då sa Janne att jag skulle testa att i ökningen sitta kvar med stadig sits o hålla kvar armarna utan att gå fram med händerna, tänka uppförsbacke. Herrejösses!!! Vad han längde! Kändes som vi svävade fram! Vilken lycka, hoppas det håller i sig. Måste väl tillägga att han inte orkade hela diagonalen o att upptaget inte var så bra, men själva längningen kändes super.
Eftersom han varit så duktig travade jag ner honom i låg form, det gillar han. Vilken lycka att det blev så bra. Kan nästan hålla med Carina i ett uttalande hon gjorde en gång då hennes häst gått superbra på en träning. Hi hi.

2 kommentarer:

  1. Kul med traven. Behåll den känsla. Kan vara bra att plocka fram vid molniga dagar.

    SvaraRadera
  2. Anna: Det där har du helt rätt i, man måste komma ihåg de gånger då man är glad över att det gått bra!!!

    SvaraRadera