lördag 14 maj 2011

Pernillaträning


Tränade för Pernilla idag. Jag är nöjd med honom trots att han var något seg. Pernilla tyckte att han var fin bitvis i både trav o galopp.
Fick börja med övergångar skritt-trav på volten. Bra i h varv. I v varv fick jag flytta in framdelen för att han skulle spåra o bli rak. Ut på spåret. Fick göra långsidesskänkelvik omväxlande med att flytta in framdel / bakdel för att få honom rund. Gick ganska bra men jag fick jobba! Kvicka tempoväxlingar i trav, sen samma övning åt andra hållet. Skänkelvikning diagonalt var seg. Testade då att rida med lite kortare kvickare steg varvat med längre. Faktiskt bättre!
Galopp. Kändes fin. Fick rida sidvärts längs långsidorna omväxlande med att rida rakt. Rida fram o öka galoppen med öppnatanke. Kändes bra. Ökning snett igenom, svårt med upptaget, Pernilla rådde mig att "rida in i väggen" så att han inte bryter av för tidigt. Serpentiner med 3 bågar, helt ok, bra bärighet. Uppridning i galopp, känns som en hjord elefanter var på väg.... Svårt att få honom att galoppera in sig i halten = jag orkar inte rida ihop honom tillräckligt, så det blir att han ramlar framåt i mina händer.... Jag var helt slut efter detta pass, Disco däremot verkade inte så medtagen som tur var. Nu har vi lite att jobba på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar