lördag 16 april 2011

Omväxlande jobb i lina. Filmsnutt.




Idag har Disco fått jobba i lina.
Tidigare i veckan gick han på töm. Då började vi med cavaletti o gick sedan över i lite samlande arbete. Han jobbade på väldigt fint, men det blev jobbigt i galoppen i h varv. Han ville inte vara rak, utan körde ut bogen. Försökte ställa utåt o leda in framdelen, men det gick inte speciellt bra. Så brukar han aldrig göra i h varv. Nu självsamlade han sig så det blev jobbigare än tänkt. Fick hålla på en bra stund med övergångar trav-galopp o min tunga hängde som på en schäfer... Undrar om det var Disco som tömkörde mig?
Dagen efter åkte jag till ridhuset för att känna om det kändes lika dant i h-sidan när jag satt på. Efter framridningen började jag i skritt med lite kvartsvändningar på både fram o bakdel. Gick bra. Skänkelvikning i skritt, ok. Trav med övergångar, ok. Gick in på volten i trav. Ställde inåt-utåt, inga problem i något varv. Konstigt. Antagligen fick jag loss det i tömkörningen trots allt. Lite segt, skulle vilja ha lite bättre reaktioner, annars ok. Red förvänd galopp längs 4-kanten, han var mjuk o fin. Skrittfattningarna kunde varit bättre. Han var inte helt på bakbenen i fattningen. Detta måste jag träna mer på. Bristande framåtbjudning, men var i övrigt nöjd med honom.

Idag var det alltså dags för lite hoppning i lina. Kul att få göra något annat än att gå fint o göra krumelurer. Först blev det uppvärmning i alla gångarter inspänd. Då får han jobba på framåt i balans i friskt tempo. Efter paus började vi började med cavaletti. 4 bommar på böjt spår. Bra för att stärka baken. Gick fint. Vila, skritt, bort med inspänningen. Hoppning ett litet lågt hinder på volten. Omväxlande i trav o galopp. Några gånger i varje varv. Han är så duktig, stannar aldrig o skulle aldrig springa förbi. När han var klar blev det jogging i ganska lågt tempo. Då sänker han huvudet som en spårhund, lös o ledig. Som avskrittning blev det en promenad på åkern. Brukar ha med lite godis som han får när jag stannar honom o byter varv.

Till påsk kommer Sandra hem, då blir det hoppning under ryttare!

Kan säga att det var inte lätt att filma samtidigt som han skulle hoppa...

Anonyma citat: De frånvarande saknar aldrig fel och de närvarande aldrig undanflykter.

4 kommentarer:

  1. Det måste jag prova, hopp på lina, verkar praktiskt när varken jag eller hästen är några hoppstjärnor:) Har du alltid bara ett hinder eller kan man tänka sig ett par tre studs eller nåt?

    SvaraRadera
  2. Cissi: Jag brukar bara ha ett hinder, men det kanske går med fler, typ studs.

    SvaraRadera
  3. Sandra: Ja, han är så duktig så!!!

    SvaraRadera