onsdag 30 mars 2011

Funderingar efter tävlingen




Nu börjar träningsvärken ge sig för både mig o Disco. Mina armar börjar komma tillbaka i rätt längd igen. Har funderat mycket sen tävlingen. Varför tänder han till så in i norden? Vad är det som utlöser det? Hur ska jag göra för att undvika detta? Hur ska jag kunna träna på situationen hemma när det aldrig uppenbarar sig på träning? Blir det bättre om jag inte tävlar alls? Tävlar oftare? Bara anmäler till en klass? Ja, jag vet inte. Jag är som ett levande frågetecken. Hästen är ju helt cool o lite sävlig till vardags, men när han tänder till på tävling blir han ett "monster" o urstark....

Naturligtvis är jag verkligen JÄTTEGLAD för min vinst o hur fantastiskt han uppförde sig i LB:1. Helt exemplariskt. Självklart förstår jag att jag blivit bortskämd med att han bär runt mig till bra placeringar, det är få förunnat att ha en så duktig häst. Tro inte annat!
MEN, bra kan bli bättre, om jag bara visste hur jag ska göra för att lille Disco ska hålla sig på mattan. Det var inga dåliga brallar o hopp på framridningen... Visade magen gjorde han också....

I alla fall har han vilat i två dagar. Bara gått i hagen o gottat sig hela långa dagen. Han får alltid ett par dagar ledigt efter tävling, för att återhämta sig till kropp o själ. Då brukar jag passa på att ta hand om alla tävlingskläder o persedlar, så det är fint till nästa gång.
Idag åkte vi ut till ridhuset. Han var jättefin! Mjuk, fin o lydig. Både korta o länga med fin ärlig bjudning. Härligt, kändes jättebra att han var sig själv igen.
Nästa gång ska jag jobba vidare med att stärka honom i förvänd galopp. Måste också börja öva på uppridningar i galopp o att han kommer tillbaka innan avbrott till trav efter en galopplängning. Det orkar han inte ännu (eller är det jag som inte orkar?).

Anonyma citat:
Att oroa sig gör aldrig morgondagen lättare, det gör det bara tristare idag.

4 kommentarer:

  1. Det kanske har att göra med åldern ännu?!Sudden var bra tossig fram tills han var 8 ungefär,kunde inte under ngr omständigheter vara på en framridningsbana med andra hästar överhuvudtaget attackerade alla han kom åt samt flög i luften för ingenting.Förstår din frustration över det för det är ju jobbigt när hästen lever sitt egna liv där på framridningen,hoppas att det snart löser sej!

    SvaraRadera
  2. Magic: Tror du kan ha rätt i det. Han är ju trots allt inte så gammal än. Kanske är det bara "unghästfasoner" som försvinner med åldern.

    SvaraRadera
  3. hu, ja vad starka de kan bli såna där när de är på det humöret... men som magic sa; det kanske är ett ungdomligt sinne bara som kommer fram i såna situationer...

    SvaraRadera
  4. Mano: Antagligen är det nog så. Det är ju kul att han har liv i sig, bara det inte blir för mkt av det goda!

    SvaraRadera