onsdag 8 december 2010

Tömkörningslektion



Å, vad jag trivs bra i nya stallet. Både jag o Disco är jättenöjda! När man är van med enkla förhållanden känns det väldigt lyxigt med all service på en fin anläggning. Höet kommer o lastas av när det börjar ta slut, spånpallar kommer "av sig själv" osv. Allt man är van att fixa själv gör någon annan nu. Snön kan falla bäst den vill, jag behöver inte rida ute i snöstorm när det är mörker på kvällarna. (ok, det är detta jag betalar för)

I måndags tog jag Disco i lina o passade på att trava cavaletti. Några ryttare skulle hoppa o hade lagt upp cavalettibommar, vilket passade utmärkt för mig. Han lyfte jättefint på benen o jag var mycket nöjd med honom. Tisdag red jag ett lättare pass mest i trav. Lite flytta undan bakdelen på volten.

Idag hade jag bokat Mia Söderberg för en tömkörningslektion. Hon är superduktig på att tömköra (även jätteduktig tränare i dressyr, hopp o löshopp). Känner Mia "sedan gammalt" o vet att det funkar bra med oss o hästarna.
Mia började med att ta på Disco hennes egen utrustning, dvs en bra lädergjord med många ringar + lädertömmar. Jag har textiltömmar o måste medge att lädertömmarna var mkt trevligare att hålla i.
Mia tog Disco själv först. Han fick jogga på volten tills han slappnade av o var med på noterna. Viktigt att han reagerar framåt med bakbensengagemang. Jag behöver inte oroa mig för huvudets position, utan mer att han lyssnar o är med mig. Han blev jättefin i traven i båda varven. Galoppen var fin o bärig från början, den var Mia nöjd med, så det var inte så mkt vi jobbade där.

Lite samling. Skritt. Skänkelvikning från mitten på kortsidan ut mot väggen. Här har jag haft problemet att Disco viker sig i halsen o kör ut bogen. Det gjorde han INTE för Mia. Detta parerade hon skickligt o inverkade precis vid rätt tidpunkt. När han kom ut till väggen skulle han kvicka på stegen lite, takta till, "guppla" o sedan fortsätta framåt med öppnatänk, övergång skritt. Sedan samma sak igen. Han var jätteduktig o jag måste säga att jag var förvånad att det gick så bra, detta är ju hans svaga punkt.
När Mia var nöjd fick jag prova. Har inte alls den timingen som Mia, men jag vet hur det skall vara nu, så det blir att träna själv o försöka komma underfund med hur jag ska göra. Måste tänka på att jag går vid sidan o inte bakom. Jobbade lite på volten. Jag har haft för stor volt. Då blir det svårare att inverka. Han kändes fin, men ville gärna bli lite för låg. Då ska jag ta upp honom i formen, men jag kan gärna lägga ner honom när jag tycker det passar. Då ska han jobba på fortfarande, inte tappa energin.

Är jättenöjd med passet. Mia tillförde en dimension till på Discos dressyrträning. Jättenyttigt!! Nu ska jag jobba själv ett tag, sen får Mia hjälpa oss igen!

4 kommentarer:

  1. Tillgång till varmt ridhus är mycket värt i dessa bistra vintertider!

    SvaraRadera
  2. Så roligt med tömkörningen! Kan tipsa om lädertömmar från Globus som är överkommliga i pris. Lyxigt med stall och ridhus!

    SvaraRadera
  3. Inger: Visst, kanske inte varmt, men ändå, tak över huvudet o halkfritt!

    Anna: Ok, vet du pris? Vet du om det är bra kvalité? Tömkörningsgjord?

    SvaraRadera