fredag 19 november 2010

Ridhuslyx i en vecka




Disco haltar inte längre. Underbart! Både jag o Disco är glada över att vara igång. Bra med hovbölder för de går snabbt över, iaf på Disco. Men än ska man väl inte ropa faran över för han är fortfarande varm i hoven....

Äntligen! Jag har fått låna en box i en vecka (from mån) i Munkedal, några mil härifrån. Där finns ridhus! Ska bli underbart att kunna rida inomhus på mjukt underlag några dagar. Blir spännande. Disco ska få egen (grusad) hage. Hoppas allt kommer att funka. Det är ju fodringar, täcke, in o utsläpp, hagar osv som vi får samsas om. Dessutom kan Disco bli lite väl upprymd när han ser andra hästar springa....

Idag hände det som inte får hända. Jag skulle sätta i broddar för det är nu väldigt halt ute. Hålen var ganska slitna o fullproppade med smuts. Fick skruva ordentligt med gängtappen för att få rent hålen. När jag skruvat i gängtappen i det ena hålet på hf kastade han sig bakåt så jag tappade hoven. (Brukar han aldrig göra). Gängtappen gick av!! Så nu står han med en bit gängtapp i broddhålet i stället för brodd... Hur i herrans namn ska jag få bort den? Han kan ju inte bara ha en brodd i den hoven, då blir det ju snett... Tröttsamt.

Nicke har varit med Sofie i Dingle några dagar, så nu tror jag Disco kommer att bli väldigt glad i kväll när han kommer tillbaka.

7 kommentarer:

  1. skönt att komma till ridhus! det är väldigt lyxigt faktiskt när snön yr på utsidan.
    otäckt med gängtappen, sticker någon bit upp? i så fall borde det gå att skriva loss den med en tång eller skiftnyckel.

    SvaraRadera
  2. Sandra: Hoppas nu bara det går att köra... Här viner snön...
    Nej, ingen bit sticker upp på gängtappen tyvärr.

    SvaraRadera
  3. Oj, vilken otur. Hoppas det gick bra och att du fick loss den. Skönt med ridhus.

    SvaraRadera
  4. Gott med ridhus i ngr dagar och kunna trimma ordentligt!Råkade ut för samma sak för ngr år sen med gängtappen....har för mej att jag tog 2 smala skruvmejslar el nt liknande till hjälp för att börja vrida ut biten en liten bit så att jag kunde ta resten med tång.Vet i alla fall att vi var 2personer som "traggla" med det en bra stund och till slut lyckades vi,så jag hoppas du lyckas på ngt sätt också!

    SvaraRadera
  5. Anna, Magic: Har inte fått loss den än, men bra tips det där med 2 skruvmejslar. Får försöka!

    SvaraRadera
  6. Skönt med ridhus!
    Hoppas de löser sig med broddarna!

    SvaraRadera
  7. Veronica: Tack! Det får vi hoppas!

    SvaraRadera