lördag 20 november 2010

Bra träning för Janne


Trotsade snö o halka o gav mig av till Hoga på morgonen vid 7-tiden. Det var ruskigt halt o kunde med nöd o näppe ta mig upp för backarna. INTE kul att köra häst i snö o halka.

Vi kom fram helskinnade o jag red fram. Disco kändes fin. Fick ju instruktioner förra gången att vara lite effektivare i framridningen, så att han blir alertare.

När framridning + skrittpaus var avklarad hade Janne inte kommit. Ahhhhhhh, jag hade tagit fel på tiden, skulle börja 30 min senare.... Ja, ja, fick rida lite själv innan Janne kom. Passade på att träna längningar o skänkelvikningar både diagonalt och längs långsidan + massa övergångar o lite öppnor. Var jättenöjd med Disco, men arg på mig själv. Hade tagit på mig klumpfötter = vinterridstövlar, så jag tappade stigbyglarna hela tiden... Men stövlarna var varma o sköna, så det är väl bara att vänja sig.


Janne kom o vi började jobba med galoppen på volten efter att han kollat av traven. Fattningar från skritt. V varv. Fick rida på framåt på volten o nu svarade han fint. Bra aktivitet. Skulle minska tempot utan att aktiviteten gick förlorad. Försökte att bara minska med sätet o det funkade.

H varv. Här har han velat lägga sig på i mina händer när jag ridit på i friskare tempo. Då måste jag vara passiv med händerna, bara erbjuda stöd o driva på framåt. Akta så att inte händerna blir för låga. Funkade bra idag. Han svarade fint. Härligt.

Vi gick över att jobba på 4-kanten och vända över o byta riktning då o då. Blir då automatiskt att han måste ta i bak i vändningarna. Kändes bra bara jag gjorde rätt. Han blev kalasfin i v varv o ganska bra i h med.


Jättebra pass! Disco var mjuk o samarbetsvillig idag. Väldigt nöjd åkte jag hem på hala vägar.

1 kommentar:

  1. Ja, de är en tråkig tid framöver med is, halka o kalla fötter. Du är duktig som ger dig ut !! Kul att de går bra :)

    SvaraRadera