lördag 4 september 2010

Janneträning




Har inte gått så bra när jag tränat själv denna veckan. När jag red igår trodde han att jag ville få honom att byta galopp så då började han bocka. Det gick inte att rida en meter utan bock. Tröttsamt. Jag försökte få honom att tänka på annat, så jag skrittade en stund o red sedan lätt i traven. Galopperade ett par varv efter det utan bock, men då var han väldigt spänd. Inte bra!

Som tur var kunde Janne hjälpa mig idag i ridhuset. Disco hade inga planer alls på att bocka, tack o lov! Red först på volten i trav med kvicka övergångar. Måste tänka på att hålla honom rak i v varv o att inte nacken blir för kort. Galopp på volten, måste tvinga honom att fatta i rund form så att han inte dippar upp med huvudet.
Ökningar snett igenom i trav gick BRA!!!! Han gillar att vara i ridhus där det är mjukt, så vi nöjde oss efter 2 helt ok ökningar.
Skänkelvikning som i LA:1 (typ halvt igenom) gick bra det med. Jag måste rida på ordentligt innan, vända upp, halvhalt o åt sidan, tänka rida på framåt. I v varv får jag ha honom ganska rak när jag vänder upp o sedan vrida om högerhanden så han inte bara kör ut bogen.
Galoppökning längs långsidan. Jag måste passa så han inte tar in bakdelen, han kunde kanske ha tagit i lite mer, men hyfsat.
Jag är jättenöjd med honom, han var mjuk o fin, lydig o uppmärksam, så vi avslutade passet o han fick trava av sig i lägre form under lättridning.
Sådana här dagar ska man lägga på minnet....
(Att det blev bonk i transporten hem har jag glömt...)

Anonyma citat:
Om jag älskar tills det gör ont, så finns det ingen smärta längre, bara kärlek.

2 kommentarer:

  1. Gott att Janne kunde hjälpa dig lite innan tävlingen.

    SvaraRadera
  2. MM: Ja, vilken tur att vi har en sån flexibel tränare...

    SvaraRadera