onsdag 14 april 2010

Janneträning. Jag red uselt.







Disco kändes fin när jag red fram. Känns att han har stärkt sig i traven.
Galoppen kändes ganska bra till h men lite kantig o svårare till v. Fattar inte att det måste kännas olika varje gång?
Det dumma djuret stod inte still i transporten på vägen hem. Jag blir så trött...

Tränade ganska mkt på skänkelvikning i trav. Går bra ett par steg, sen lägger han sig på i handen o då drar jag bakåt. Helt fel. Janne hoppade upp o red några diagonaler. Inga problem!!!!
Hur i hela friden bär jag mig åt?? Fick rida några skänkelvikningar efter Janne, då gick det lättare, men det blev inte alls lika bra som för honom. Bara att träna vidare...
På filmen ser ni eländet...

I galoppen blev han bitvis väldigt fin, när jag inverkade rätt. Tränade på att ta tillbaka- rida på fram - tillbaka igen osv.

Att träna på till nästa gång:
  • Innan skänkelvikningen kvicka fötter. Dra ej i tyglarna!
  • Växla tempo i galoppen. Lätta av i handen efter minskning.
  • Vrid ytteraxeln bakåt i v galopp när framdelen ska in.
  • Släpp ner benen, kläm ej med knäna i halvhalterna.
  • Tänk på att ha låga händer.
Tur att vi har Janne som håller efter oss!


7 kommentarer:

  1. Pest o pina - det går sååå dåligt... -SNÄLLA Janne rid lite.. Vips så går hästen superbra! Och så sitter man upp och det känns bra i fem minuter. Eller som maken säger: -Lär du dig aldrig att rida?? // KIcki

    SvaraRadera
  2. Kicki: Förstår inte hur den mannen bär sig åt... Alla bitar faller på plats. Lära sig rida gör man aldrig!

    SvaraRadera
  3. Det är bara att jobba på... :).. men som sagt färdig blir man aldrig

    SvaraRadera
  4. Veronica: Kanske är det så att det är därför det är så roligt? Alltid en utmaning, man vet aldrig om det blir succe eller kaos...

    SvaraRadera
  5. avundsjuk blir man på dem som har sån där talang och som alltid verkar hitta rätta knapparna och som alltid gör rätt och som så enkelt ser och kan åtgärda brister osv... avundsjuk

    men som sagt, skulle det vara enkelt att rida vore det ju tråkigt antagligen, det är nog utmaningen man gillar egentligen... och belöningen de gånger det faktiskt lyckas

    vår bana blev nu i dagarna äntligen ridbar men hittills har jag mest jobbat med manos o min "NH/hempflinginspirerade löslongeringsvariant"... mano är dock arbetsvillig o mjuk o pigg o tycker det är roligt så snart blir det nog lite jobb uppsuttet också

    SvaraRadera
  6. Mano: Helt rätt. Tänk om man hade en sån där talang vad kul det skulle va...
    Men man vill väl ha en utmaning, så är det nog. Tror att Mano verkar gilla sin motionsvariant, huvudsaken är nog att de blir lite stimulerade på ett eller annat sätt. Skönt att banan nu är ok!

    SvaraRadera