torsdag 15 april 2010

Första galoppombytet!


Jag tror knappt det är sant. Disco har gjort sitt första galoppombyte!!!!
Janne var här idag o red båda hästarna. Disco var kalasfin från början o blev riktigt "trummig" i galoppen. Janne testade på skoj att göra ett byte från förvänd galopp. Han bytte fram o sedan bytte han tillbaka igen. Men vi blev jätteglada att han reagerade, han visste ju inte vad som förväntades av honom. Fick sockerbitar! Han är väldigt stabil, så vi förstod att han inte skulle byta "av sig själv". Janne bytte varv o samma sak hände igen. Socker o lång tygel igen!
Janne fortsatte rida o fick ett bra läge, flyttade undan o tryckte till precis i rätt ögonblick. Disco bytte!!! Denna gången blev det dessutom ett rent byte!!! Socker igen, trava ner under lättridning o sen avskrittning utan ryttare. Så kul!

Janne övergick nu till Cobben. Han var väldigt seg till en början. Hade ingen lust alls att jobba. Var mer intresserad av saker runt omkring... Långsam i igångsättningarna o Janne fick rida massor av skritt-trav övergångar. Cobben ville hellre takta i skritten än ta för sig. I stället för att länga lite i traven blev det galopp. V-sidan var något stel till att börja med, men blev väldigt fin mot slutet. Efter galopp med både fram o tillbakaarbete började han släppa o blev mjuk, smidig o sviktig som vi vet att han kan bli. Galoppen blev väldigt fin o Janne red en fin förvänd v-galopp, Cobben ville gärna byta så när Janne gav byteshjälp blev det ett rent fint byte till h! Helt fantastiskt! Cobben fick resten sockerbitar o fick sluta sitt pass efter nervarvning o massor av beröm! Detta var första bytet även för honom!

Jag provade kandaret på Disco idag. Han brydde sig inte det minsta om att det var massor av skrot i munnen på honom o tog gärna emot en sockerbit. Janne hjälpte mig att passa in det. Får testa att rida med det nån dag. Tycker kanske att bridongbettet är onödigt tjockt. Det blir mycket i munnen.

Detta blev en otroligt lyckad dag!

21 kommentarer:

  1. Åh så kul, grattis! Vad härligt när det går framåt:-)

    SvaraRadera
  2. Cissi: Tack! Hoppas bara att även jag kan få honom till att byta så småningom...

    SvaraRadera
  3. Det kommer nog att gå bra så småningom, bara du fortsätter jobba på träningscykeln. Får du lite starkare ben kan du lätt rubba honom ur balans för bytet. Men du kanske ska vrida på liiiiiiite mer motstånd....så du blir lite varm i alla fall:))

    SvaraRadera
  4. Janne: Hi, hi. Joda, varm blir jag, men kanske behövs även bodypump + spinning + gym + hoppsasteg + yoga + kickboxning + powerwalk + stavgång + aerobics + jogging + stepup + tai chi + chi gong samt simning.

    SvaraRadera
  5. Blir trött bara jag läser om alla motionstips! Vad är det för fel på att gräva rabatter, lasta ovilliga hästar, bära in 36 spånbalar osv osv...

    Vi har varit på klinik med S idag. Tog nästan en timma att lasta. Väldigt kul.Hon har i alla fall nu finfina skor bak. Vi kom hem till slut också. Får se om hon kan tänka sig en åktur ner till mimmi om några dagar. Vi får väl hyra en lyftkran...

    SvaraRadera
  6. Anonym: Om du burit in 36 spånbalar är du nog "mör"...
    Stackars S, har nog varit lite mkt för henne det sista. Skönt iaf att hon är bra igen. Ge henne, K, o lillasyster en kram från mig!

    SvaraRadera
  7. Ska jag göra. Grattis till bytena!!! Är så uppe i mig själv att jag glömmer det viktiga. Det kommer att gå som en dans ska du se

    SvaraRadera
  8. Åh vad kul- Grattis! Det är så kul att läsa din blogg, spec när du skriver om dina träningar :)

    SvaraRadera
  9. Pews: Tack, roligt att höra!

    SvaraRadera
  10. Anonym: Kanske du kan ge mig lite fler tips, du brukar ju få dina hästar att byta fint:)

    SvaraRadera
  11. efter regn kommer solsken!
    härligt, härligt

    SvaraRadera
  12. Mano: Visst är det så! Synd bara att det inte var jag som red... Men det ska väl gå nån gång när jag stärkt honom lite till.

    SvaraRadera
  13. Åh va kul!!!
    Båda två dessutom! Helt otroligt! :)
    Tror inte det blir något problem för Disco när han väl hajat grejen, han är ju så lydig och vill göra rätt.
    Tur vi har Janne...
    Är otroligt ridsugen, sitter i skolbänken och suktar efter att komma ut i stallet och få lite skit under naglarna igen.
    S

    SvaraRadera
  14. Grattis!! Det är ett stort steg vunnit när man lyckas med det första bytet och börjar med kandar.

    SvaraRadera
  15. Sandra: Visst är det underbart! Vilken känsla att se Disco göra ett fint byte! Cobben visste jag att han skulle ha lätt för det, du minns när du hoppade, han bytte i tid o otid... Men kul att han fattade på hjälpen, dessutom rent.
    Cobben längtar efter nån som har tid att gosa...

    Inger: Tack! Ja det är ett stort steg för mig som har en häst som är stadig o svår att rucka ur balans. Han har inga problem med förvänd o skulle aldrig få för sig att byta av sig själv.
    Nu gäller "bara" att få MIG att göra rätt, vilket jag misstänker kommer att ta tid. Men detta har vi ingen brådska med. Får ta det när vi är mogna för det.
    Kandaret blir också bara då o då som jag kommer att använda. Får rida ut i början.

    SvaraRadera
  16. Du ska få några heta tips efter en och annan hallongrogg någon dag. då ska jag avslöja allt...
    Tråkigt att inte kunna åka med er till lidköping på söndag. Undrar vad Janne gör för mackor???

    SvaraRadera
  17. Anonym: Hallongrogg?? Det låter spännande. Ser fram emot "allt". Tyvärr får vi inte smaka på Jannes mackor på sön. Får hålla till godo med Yvonnes sallad!

    SvaraRadera
  18. Bara att gratulera då!!!Duktiga dom e båda hästarna och tror nog att även du kommer att klara det galant(även utan alla motionsformer,haha)!!

    SvaraRadera
  19. Magic: Hmmm, ja vi får väl se det...

    SvaraRadera
  20. Vilken vacker häst du har!
    Grattis till framstegen!
    Ha en fin kväll
    /Ewa

    SvaraRadera
  21. Ewa: Vad roligt att du tittade in! Tack för kommentaren. Blir förstås glad när någon tycker han är fin.

    SvaraRadera