söndag 7 februari 2010

Mitt hästliv 17. Lavona föds o Ingresse åker till Stanford.






Hösten -88 blev det skogsridning igen. Nu var jag gravid med Simon, som föddes i början på jan -89.

Diedrika fick ett fint stoföl 3 maj -89. Lavona. Hon var stor! Långa gängliga ben! Förstås fux, men inte bläs utan en fin stjärn. Riktigt snygg o mkt modernare i typen än våra andra. Väldigt fin i sitt temperament. Inte alls så hård i psyket som sin mor...

När vi visade henne som föl fick hon bra på allt utom benen. Barkevall var bekymrad över att hon var parallellförskjuten i knäna. Detta oroade mig, men jag såg ju hur otroligt fin hon var för övrigt.

Tina kom igång igen med ridningen av Diedrika o fick hjälp av en tränare i Lysekil som blev förtjust i henne. Hon lärde Tina att tömköra Diedrika, vilket D förstås lärde sig direkt.

Eftersom jag hade 2 små barn tänkte jag passa på att betäcka Ingresse igen. Hon fick ju så fina föl o det var så kul att avla! Jag lärde mig "allt" om de hingstar som var aktuella. Efter mkt letande bestämde jag mig för Flyinges Stanford (Anart-Ravello). En vacker fux (igen) med bra rörelser o fina hoppanlag. Han stod på Millomgården i Falköping. Detta var första gången som hon skulle semineras.

På sommarpremieringen visades Diedrika o Lavona för att D skulle bli stamboksförd o B-prem. Regnet öste ner men vi var överlyckliga för båda fick mkt fin kritik o blev klass 1.

Tina fick tyvärr efter hand göra sig av med hästarna. Hennes dotter var fruktansvärt allergisk, så det fanns inget val.

Nilla såldes till Skåne o fick senare jätteduktiga avkommor:

Prins Tarzan, e. Landprinz, tävl hopp o fälttävl.

Zelda, e.Cardinal

Agent, e. Electro, tävl hopp o Msv dress.

Robocop, e. Robin Z, tävl Msv hopp.

Escape, e.Electro, tävl Msv hopp.

Diedrika såldes till avel o fick senare 3 fina avkommor, varav den sista dog i samband med födseln. Tyvärr gick Diedrikas liv inte heller att rädda. Väldigt tråkigt. De avkommor hon fick:

Rockford, e. Stanford. En stor snäll fux som både rörde sig o hoppade bra.

Donatello, e. Amiral. Jättevacker fux. Vet ej vart han såldes eller hur det gick.


Bilder: (klickbara)

Högst upp: Fölbilder på Lavona

Mittenbilder: Lavona 1 mån

Under dem kommer Diedrika o Lavona på premiering

Underst: Stanford


6 kommentarer:

  1. Vad tjusig hon var,Lavona! (Knycker lite igen!)

    SvaraRadera
  2. Härlig modell på henne. Bara roligt om du vill ha bilder.

    SvaraRadera
  3. Underbart med fölisarna.. Man saknar dem alla! För min del framför allt de som komma skall, lavona har jag bara vaga minnen av.
    Stanford är även med dagens mått mätt en riktigt riktigt snygg hingst!
    Hälsa svartingarna där hemma.

    SvaraRadera
  4. Du var ju bara 2 år när hon föddes. Stanford blir man glad av att se på!
    Svartingarna hälsar.

    SvaraRadera
  5. Ja, "allt" var ju ingen överdrift... ALLA hingstars delpoäng i både Flyinges och privata kalendern satt som en smäck. Kicki

    SvaraRadera
  6. Ha, ha, det var då det! Nu har man helt tappat bort sig. Kan inget om de nya hingstarna längre.. Det var inte bara jag, Sandra var likadan o lärde sig massor om hingstarna. Har mängder med gamla hingstkataloger.

    SvaraRadera