onsdag 3 februari 2010

Mitt hästliv 16. Diedrika åker till Labrador



Det blev lite dressyrtävlingar för mig o Ingresse tom LA. Oftast hade vi rosett med hem, även om det gick i racerfart... Att utföra rörelser var inga som helst problem o hon var "född" på tygeln. Schöneman hjälpte mig att få henne mer avslappnad o det blev bättre o bättre.
Hon älskade verkligen att hoppa o hade stor kapacitet. För mig var det svårare eftersom hon gjorde jättesprång med rund rygg o jag kan säga att det gick fort mot hindren...
Hans Lindgren hade en del helgkurser i hoppning på Gustavsberg som vi var med på. Då hoppade vi ganska stora hinder o jag flög i backen mer än en gång... Vid den tidpunken förstod jag att jag var för dålig hoppryttare för att matcha min häst, det fick bli dressyr i stället.
Terränghoppning däremot fungerade bra o vi åkte alla från stallet på terrängtävlingar i Sotenäs o på Skaftö. Vi placerade oss varje gång o Nilla brukade vinna.

På sensommaren -86 började det bli svårare att vara med på träningar för jag var gravid o magen växte. Det fick bli skogsridning i stället, men Ingresse var nöjd med det. Sandra föddes dec -86. Hade med vagnen i stallet o det var inga problem.

Diedrika utvecklades väldigt fint o blev en mycket vacker häst. Tina visade henne flera gånger o hon blev alltid klass 1. Inridningen som 3-åring gick jättebra. Hon var så mycket grejad med att hon inte brydde sig om att det satt någon på ryggen. Men det fanns mycket "go" i henne med, så det var ingen lätt häst att utbilda...

Tina ville ha Diedrika stamboksförd o jag ville gärna ha en avkomma efter henne, så vi började leta hingst. Labrador (Jovial-Pompe) stod på Nöthult i Uddevalla o vi var där o tittade. Gillade honom direkt. Snygg häst med bra gång o temperament. Vi bestämde oss. Diedrika skulle få sitt första föl o det skulle bli mitt!

(Klickbara)
Bilderna överst: Tina o Nilla på terrängtävling. Ingresse.
Hingsten Labrador.

Bilderna underst: Tina på visningar med Diedrika.

6 kommentarer:

  1. Där fick väl jag för att jag skrattade åt dina glasögon för någon vecka sedan! Det var tydligen modernt med stora glasögon på "vår tid". Underbara bilder, minnena strömmar till. Härligt!

    SvaraRadera
  2. Du ska se att vi kan ta fram dem igen!

    SvaraRadera
  3. Hur i allsin dar kan du komma ihåg allt?? Det är iaf väldigt kul med kort från förr!! Tänk om 20 år, då skrattar vi åt de små smala glasögonen vi har nu!! Kicki

    SvaraRadera
  4. Då sitter vi på ålderdomshemmet o bloggar om vilka töntiga glasögon vi hade 2010!

    SvaraRadera
  5. Alltid lika kul att läsa om hästarna du haft!=)
    Sofie

    SvaraRadera