torsdag 4 juni 2009

Janneträning


Tränade för Janne igår. Trodde att Disco skulle va slö, mätt o trött nu när han går ute på nätterna. (Janne skrattade åt hans stora mage...) MEN han hade en av sina bättre dagar o kändes helt fantastisk! Redan på framridningen kände jag att han gick fram bra o var med på noterna. Har tragglat en del hemma sen förra träningen o det har funkat bra.

Började på volten i trav. Han var fin o energisk i båda varven, måste dock se till att han rundar sig i nacken till h. Ut på spåret. Även där var han fin. Fick träna 10 m volter, halter o övergångar. Halterna blir ibland sneda o han vill hänga sig i handen. Har börjat kräva att han saktar av med "öronen uppe" o det blir lite segt ibland, men måste uthärda. Övergångarna gjorde han bra. Uppridningar i trav. Ok.
Galopp på volten. Bra i båda varven, fina fattningar från trav. Variation i tempot på volten, han ska länga utan att bli lång o flack, Öronen uppe, måste ha runda energiska språng. Sedan tillbaka o korta sig. Detta tycker han är döjobbigt, men han är SÅ duktig o sitter fint på rumpan utan att jag har något alls i handen! Underbart! Ut på spåret o 15m galoppvolter. Bättre i v varv.
Galoppfattningar från skritt på volten. Där måste jag kräva att han inte trycker bort mig i avsaktningarna o sänker huvudet. Bogen in. Ganska rak.
Efter "samlingar" av galoppen får han gå några varv i trav under lättridning i lägre form som belöning.
Avslutade med att rida upp LB:2 programmet (trots för liten bana). Kändes ganska bra. Som vanligt är det halter o ökningar som ska förbättras.
Hoppas denna positiva energi han hade stannar kvar till tävlingen!

8 kommentarer:

  1. Hoppas det går bra på lördag. Men jag följer inte med...
    Så släpp inte ut Nicke. Jag går ditt och gör det sen.

    SvaraRadera
  2. Jag tror på er i helgen. Ska nog satsa en slant på vinnare :)

    SvaraRadera
  3. Sofie, han kan gå på ridbanan när vi är borta.

    MM: Du kommer att bli fattig...

    SvaraRadera
  4. Håller tummarna igen...:)

    SvaraRadera
  5. Kul att det gick så bra. Tävling i helgen alltså, stort lycka till! Kommer säkert gå alldeles utmärkt.

    SvaraRadera
  6. Tack anna, hmm vi får se...

    SvaraRadera