torsdag 16 april 2009

Longering med katt o skator intill




Tog Disco i lina idag. Efter Jannepasset är det nog skönt att slippa mig på ryggen.
Promenad. Började med trav i båda varven. Han behövde inte busa av sig idag, han var uppmärksam o lydig direkt. Fick trava lite cavalettibommar på marken som uppvärmning. Lite galopp framåt på volterna. Paus. Testade några längningar i trav. Bra! Bättre än sist. Paus. Galopp på volterna. Fick hela tiden passa ytterbogen, ffa i h varv. Man ser tydligt det jag känner när jag rider, han vill dyka ner, bogen åker ut o jobbigare med balansen. Tänkte ta in honom i galopp på liten volt, men hoppade över det eftersom han inte helt balanserade sig själv. Fick gå in på mindre volt i trav. Minskade tempot, men energi. Vad fin han blev i båda varven! Där har han blivit starkare! Släppte ut på större volt o lite jogging. Ut på promenad! Jättenöjd!

Bredvid ridbanan var det skådespel. Fullt tjatter. Vi har ett par så fina skator som hjälps åt att bygga nytt bo. De har varit i linden intill ridbaman, men nu bygger de i slånbärsbuskarna runt vildapeln. Detta bo är på lägre höjd o katten är där o retar dem hela tiden. Idag fick de nog o den ena skatan började nypa honom i svansen så han skrek. Hoppas han håller sig därifrån när de får sina ägg o behöver vara ifred. Jag hoppas på skatungar!

12 kommentarer:

  1. Fina bilder på Disco. Han är verkligen fin din häst. Man ser mycket från marken :) Vilken bild du har tagit på katten och skatan. Inte ofta man får till en sån bild...Coolt...:)

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas katten låter skatorna vara nu när han fått nyp i svansen:)

    SvaraRadera
  3. Stackars lille katten ! Men va ska du me skatungarna till ? Ska de de bli ngn go middag kanske ? Tycker att Disco ser blank, smal o fin ut :)

    SvaraRadera
  4. Kul att du tycker Disco är "smal". Han har iaf gått ner lite för jag spänner in ett hål till på gjorden:}

    SvaraRadera
  5. Vad fin han ser ut Disco. Håller med om att det var ett häftig kort på katten och skatan.

    SvaraRadera
  6. Den katten är ju itne rädd för nåt heller. Han leker hela tiden med skatorna. Ska nog ta Nicke i lina snart med.

    SvaraRadera
  7. Det kanske kan bli stuvad skata istället för stuvad stork nästa lördag???

    SvaraRadera
  8. Tack, vilket bra tips. Vilket vin passar till skata?

    SvaraRadera
  9. Jacobs Creek eller Päroncojak

    SvaraRadera
  10. Ok, jag kör på päroncognac, det vet vi ju funkar

    SvaraRadera
  11. Skator kan vara riktigt roliga, mina hästar hade ett par förut (har inte sett dom i år) som brukade sitta på dom :). Roligast såg det ut på Cullero som hade små fågelfötter över hela ryggen ibland när man tog in honom. Och hästarna såg ut att trivas med dom. Skatorna var helt orädda för hästarna på marken också. Tyvärr så var dom räddare för mig så jag lyckades aldrig komma tillräckligt nära för att ta någon bra bild. Hoppas dom kommer tillbaka men hur länge lever skator? Dom hängde med i alla fall i 3 år.

    SvaraRadera
  12. Ha, ha, måste ha sett kul ut med skator på ryggen!! (Gratis ridtur eller?)

    SvaraRadera