lördag 21 mars 2009

Stefanträning


Nyss hemkommen från ett bra dressyrpass för Stefan Jansson i Lysekil. Han lade upp ett perfekt pass för oss. Eftersom det varit så isigt o bedrövligt fram tills nu, så har Disco inte samma kondition som tidigare. Så jag fick mkt skrittpass men arbetade rejält däremellan.
Till att börja med kändes han lite loj o Stefan var på mig att han inte fick tappa tempo i hörnen o inte dyka ner med huvudet. Fick göra mkt övergångar skritt-trav-skritt o det gjorde han jättebra. Sen blev det mangling på volten i galopp med övergångar galopp-trav-galopp, jobbigt men nyttigt. Gick hyfsat. Gjorde lite koller med längningar o ta tillbaka på volten o det gick kanonbra. Fick sen rida ut på spåret o då hade han kommit igång o kändes väldigt fin. Stefan var nöjd. Fick även fatta på rakt spår. Svårare, men rätt ok. 15 m volter i galopp, jag måste hålla rytmen o inte glömma att rida. Halterna gick inte så bra. De blev gärna sneda till v o han tog för många steg innan han stannade. Måste träna mer på det. Fick träna på uppridningar. Där är det mig det hänger på om det ska bli bra. Jag ville gärna vända för tidigt. Längningar i trav. Han länger bättre nu tycker Stefan, men det är inte mellantrav utan steglängning. Han har det inte i sig, så det behövs mer styrka för att orka mellantrav. Jag måste också se till att han inte dyker ner med huvudet o att jag rider med i rörelsen. Längningen i galopp gick bra, så det tränade vi inte mer på. Vi fick avsluta med lättridning i låg form o Disco älskar det!

Vad jag ska tänka på till nästa gång är att inte få för höga händer, inte vara för stel i överlivet o att Disco inte får dyka ner med huvudet.

Jättenöjd med träningen. Det är SÅ bra att Stefan kollar upp oss ibland så att vi är på rätt väg. Det är alltid lika kul att träffa Stefan. Ska bli kul att föja honom på tävlingar i vår o hoppas förstås att han har tid att titta till oss då o då!

11 kommentarer:

  1. Kul att det gick så bra. Måste vara en bra uppladdning inför morgondagen. Du startar rätt tidigt såg jag, så jag kan ju tyvärr inte se er, men jag önskar er lycka till! Det kommer säkert gå super!

    SvaraRadera
  2. Det gick ju jätte bra idag:D

    SvaraRadera
  3. Tack, tack. Hoppas bara det finns lite energi kvar för i morgon.... Måste säga att det hade känts bra att få rida upp programmet nån gång innan (gick inte för vi var i lilla ridhuset). Men det är ju en bra träning o så nära.
    Lycka till själv Anna, håller tummarna!

    SvaraRadera
  4. Tack för hjälpen idag när jag red.

    SvaraRadera
  5. En kille till! Hur många har du? Vi är bara "tanter" vi, i alla åldrar... inte en hästfarbror så långt ögat når, just nu.
    Och lycka till med "antar-att-det-är-tävlingen" i morgon!

    SvaraRadera
  6. Gott att höra att du var nöjd ned träningen idag.
    Jag ska hålla alla tummarna sten hårt imorgon.

    SvaraRadera
  7. Tack alla, vi har många tummar att hålla i morgon!
    Ja, manotanten, stefan kommer till Lysekil då o då o tittar till oss. Kanonbra! Länk till hans hemsida finns uppe till vänster. Ut o leta tränare!

    SvaraRadera
  8. Sofie! Bara kul att försöka få Nicke att bli smidigare i sin stora kropp (o slappna av lite). Det gör gott även för hoppningen sen:]

    SvaraRadera