söndag 20 september 2015

Parga, Grekland

Foto från vår altan

Vi åkte ner på mån 7 sept. Ett fint hotell med en vidunderlig utsikt. Parga ligger på Greklands fastland, nära Lefkas o Korfu. Staden ligger byggd som en amfiteater ner mot havet. Fina stränder, 30 gradig värme. Massor av tavernor o restauranger. Småskaligt och inga stora hotellkomplex. Olivträd växer på många ställen, men det är turismen man lever på i huvudsak.
Got mat o härliga bad. Båtar gick ut till öarna Paxos och Antipaxos, samt till olika stränder.

Parga
 En kväll tog vi "tåg" som körde en runda utanför stan, bla upp till ett vattenfall o en kvarn.
Sedan blev det Meze på kvällen, gott, man behövde inte gå hungrig därifrån... Åkte en annan runda med tåget på lör som gick upp till en borg, med jättefin utsikt.
Utsikt från borgen

Fanns flera stränder i staden, Kryoneri och Piso Kryoneri samt Valtos på andra sidan stan.
Kryoneri

Valtos

Vi promenerade till ytterligare en annan strand en dag, Lichnos, ca 3 km bort. Man fick vandra genom olivlundar o ganska branta sluttningar. Jättefin strand. Om man ville kunde man åka badbåt tillbaka. Vi gick båda vägar o svetten den rann...
Lichnos

På torsdag åkte vi en heldag på bussresa till Meteora. Trodde inte vi skulle kunna åka för det regnade o åskade något helt makalöst. Vi var helt genomvåta bara av att ta oss till bussen. Men det var värt besväret. I Meteora som kallas Greklands Grand Canyon, låg 6 olika kloster (fortfarande aktiva) högt uppe på klippor. De finns med på UNESCOs världsarvslista. De byggdes under 1300 - 1500-talet. Helt makalöst. På 1900-talet byggdes trappor upp, vilket inte fanns innan. Vi besökte det största klostret ca 600 m upp.

Olika kloster från Meteora
 Resten av veckan var det strålande sol, tack o lov.
Vi badade vi på Krioneristranden o simmade över till en liten ö med ett litet kapell. Mysigt.
Ön med lilla kapellet
 Blev att vi ändå var mest på Valtos strand. Man fick gå upp vid borgen i Parga o gå ner på andra sidan. Motion har vi sannerligen fått!
Utsikt från borgen i Parga
Utsikt från en restaurang med solnedgång

En vecka gick rasande fort. Åker säkert hit igen för vi trivdes verkligen i Parga!