torsdag 3 april 2014

Janne med glasögonen på


Janne var på hugget i helgen när vi tränade! Jag fick jättebra hjälp då jag red linjer ur MsvC2.
Vi började i ridhuset på Hoga o red lite framåt - tillbaka, speciellt i galoppen. Disco kändes fin från början, så vi gick ut på utebanan som är 20x60.

Började med att "pumpa upp" Disco på mitten så att han började ta i lite mer. Vid galopp upp på medellinjen får jag passa så att han inte kliver åt höger i halten. Mellantraven går ganska ok. När jag rider h öppna får jag INTE leda med ytterhanden. I slutan behöver han böja sig mer i bålen. S-bågen: hålla honom uppe i formen o sedan vrida om handen. Noggranna hörnpasseringar. Bakdelsvändningarna gick bra. Ökad trav orkar han inte riktigt ännu. Ökad skritt ok. Mellanskritten blir gärna lite taktinslag, han behöver "piggas upp" innan galoppfattningen. Mellangaloppen ändå ganska ok. Sen kommer svåra linjen med förvänd-enkla byten. Han orkar inte riktigt men gör så gott han kan. Jag får inte slarva med vägar, inte runda av hörnen. Måste sitta upp o RIDA! ökade galoppen blir inte mer än mellangalopp ännu, men även där måste jag satsa o hålla uppe fronten. När jag vänder upp på medellinjen måste han vara rak innan jag börjar längningen. Svårt att få stopp o göra en fin halt.... (lite skämsvarning på mig)
Supernöjd med träningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar