tisdag 25 februari 2014

Första träningen med kandar


I söndags red jag för Janne på vår ridbana. En del pölar, annars ganska ok.
Disco hade på sig kandaret, bra för oss båda att träna med det ibland. Jag är inte så van att rida med kandar, jag tycker det är lite meckigt. Disco bryr sig inte, han märker nog ingen skillnad...
Jag var över lag nöjd med traven. Janne försökte få mig att samla traven ett snäpp. Det funkar ett par steg, det är väldigt lätt att jag tar handen mot mig, drar upp knäna o D blir kort i nacken i stället...
Janne filmade en del o det var superbra, jag förstod precis vad han menade då han instruerade mig. Såg diverse olater tyvärr, suck. Tex att jag drar bak inner skänkeln i galoppen. Handen kunde vara längre fram på tygeln. Tyckte jag "höll i bettringarna" men det var tvärt om...
Galoppen var hemsk till att börja med. Bara långsam, ingen samlig. Jag fick bryta av till skritt o egga honom lite att trampa in sig o sedan blev galoppen bättre. Gjorde stor skillnad.
En annan konstig sak. Tycker själv att jag sitter o driver väldigt med sporrarna, men när jag såg filmen gjorde jag inte alls det. Måste driva mer effektivt!
I slutet av passet såg Disco jättefin ut, jag blev positivt överraskad faktiskt. Tänk om jag ändå kunde sätta dit det lite snabbare...
Han är ju fin att se på när han bjuder till o tar i med sina bakben!


Några bilder från galoppen.





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar