onsdag 6 november 2013

Pumpadressyren dag 2. Cobben deb LA:4, Disco deb MsvC:1

Alla foton i ridhuset tagna av Petra Pousar


Oj, vilken händelserik dag. Bägge hästarna skulle starta 2 klasser på man. Vädret var till att börja med fruktansvärt. Det blåste o spöregnade. Man blev genomvåt bara av att gå över stallplanen. 
Vi körde ut dem ganska tidigt. 

Båda startade nästan samtidigt i första klassen som var regional LA:3. 10 starter. Domare var Eva-Lena Johansson.
När jag red fram var det "ingen hemma". Disco var seg o slö. Krullade ihop sig i stället för att gå fram. Kändes hemskt.
När jag kom in på banan försökte jag få igång honom, men det gick segt. Skänkelvikningarna var hemska... Dessutom glömde jag en travvolt o fick -2p. Klantigt. Men han tog sig igenom programmet utan andra missar iaf. Poängen blev 65,4%. Detta räckte märkligt nog till en 3:e plats!! Kul. Jag fick ett armband i pris.
Vi fick bara en 8 och det var på sista halten. 
Poäng under 6: båda skänkelvikningarna 5,5 och en båge förvänd galopp 5,5. (inte bra med tanke på att alla dessa har koeff 2)
Domaren skrev: "Trevligt ridet på lydig häst. Blir lite seg för dina skänklar ibland. Försök få mer energi o flyt i skänkelvikningen."

Sandra kände sig lite darrig o mådde lite illa, så jag skyndade att ge henne lite festis innan hon skulle in på banan. Hon var lite matt, men det gick ändå bra. Blev 64,6%.

Efter lite vila o mat var det dags för Cobbens debut i LA:4. 5 startande. Domare Camilla Berglund. Jag såg när Sandra red o jag satt o njöt hela tiden. Cobben var mjuk o rund, gick med spetsade öron o såg väldigt nöjd ut. Fin ritt utan missar. Det blev 60,8%. Mycket bra debut!

Discos tur. Denna gången var det MsvC:1. Spännande att för första gången i mitt liv starta Msv. Nu kändes Disco fin igen o han bjöd mycket bättre. Marianne kom o hjälpte mig lite på framridningen.
Inne på banan fick jag en underbar känsla. Yes!  programmet flöt på utan större missar o jag var så himla nöjd. Vilken underbar häst! Han ställer verkligen upp för sin ryttare.
Fick poängen 63,5%! Över kvalgränsen (som är 62). Kunde knappt fatta det. Det var 18 starter. Camilla Berglund dömde klassen. Efter mycket lång väntan visade det sig att Disco kom 2:a!!! Va??? Hur gick det till?? 
Jag blev så glad att det inte går att beskriva. Detta hade jag verkligen inte trott! Fick ett gymkort i pris. (host host)
Det blev ingen 8, men fick 7,5 på v öppnan!
5,5 blev det på mellantraven (taktfel), h sluta, fattning av h galopp från skritt, det första enkla bytet, den ökade galoppen samt sista uppridningen+halten.
Domaren skrev: " Önskar ngt mer samling"

Efter en lång o ansträngande underbar dag åkte vi hem i mörkret o regnet. Som tur var höll det upp mitt på dagen.
Hästarna fick rejält med hö o morötter, så söta pållar vi har:)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar