söndag 25 augusti 2013

Linjer ur program

Half Moon Delphi, bild från nätet

Red programlinjer för Marianne i stora ridhuset.
Disco var som smör när jag red fram, väldigt mjuk o lös. 
Vi började med trav på volten. M tyckte att traven nu är tillräckligt aktiv redan från början, så vi gick ut på spåret. Travöppnor. Jag måste hålla linjen o vara noga med att han inte förböjer sig. ofta blir det vingligt i början o bättre mot slutet.
Travslutor. Får inte börja förrän vid första bokstaven. Trampa ner ordentligt i inner stigbygel. Han ska böja sig i bålen, jag måste tvära mer. Oj vad vi får kämpa med slutorna...
Mellantrav. Han tappar takten ibland o jag börjar förstås studsa som en galning, puhhh. Fick även testa ökad trav, måste då ta halvhalter hela tiden så att han är uppe i formen. Ännu mera studs, typ hjärnskakning. Herregud! Hur svårt kan det va?
Bakdelsvändningar, får inte låta honom gå på för stor volt, annars ok.
Galopp på volten. Han måste bli aktivare. Jag fick rida linjen med enkla byten massor av ggr. Han ramlade ner i handen på mig o gapade. Jag måste lära mig att ta galopp-skritt övergången utan att använda handen...
Mellangalopp o ökad galopp. Han ökar snällt, men ingen av övergångarna till trav blev bra. Vi måste öva på det!
Förvända bågen gör han hyfsat, jag får hålla igång med innerskänkeln så att han håller sig kvick.
M visade mig några linjer ur MsvC:2, men det gick inte så bra, känns som överkurs ännu. (I alla fall för ryttaren). MEN, hör o häpna, min fasa över mellantrav på medellinjen mot domaren gick jättebra, det var nog hans bästa ökning, frånsett att han dök i halten.
Efter detta var både jag o Disco rejält möra. Hem o äta grillat med gott samvete:) Disco fick en hel hög goda äpplen.

Jag är tacksam att jag har seriösa folk som hjälper mig. Två tränare som fokuserar på olika saker + en tömkörare!

Kul med ryttarEM även om man inte ser det live. Jättegrattis till hopplagets brons, vilket fint lag! Man blir tårögd!
Dressyren har väl aldrig varit så här bra? Så mycket fin, mjuk ridning, så underbara hästar. Om man ska nämna någon så gillar jag (förutom våra duktiga svenskar) Michael Eilberg - Half Moon Delphi, en för mig ny bekantskap, vilken fin mjuk häst! Charlotte Dujardin - Valegro, härliga att se, Kristina Sprehe - Desperados, en mjuk fin häst e. De Niro. Helen Langehanenberg - Damon Hill, den hästen dansar fram.  Synd att inte Scandic kunde vara med. Kul att engelsmännen nu har många fina ekipage, så det inte är självklart att Tyskland vinner...
Lite stolt blir man förstås när man hör Bo Jenå prata i svt om dressyrryttarna, tänk att man fått förmånen att rida för denne man:)

Deamon Hill, bild från nätet

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar