söndag 18 augusti 2013

Hogaträning

Härliga sommarbilder från Cobbens uppfödare då C var liten.

Åkte till Hoga med båda två idag. Disco åkte först.
Oj, vad mjuk han var när jag red fram. Det kan jag nog tacka cavalettin för som jag red över igår...
Efter framridningen kom Janne. Konstigt nog kändes D helt plötsligt lite seg o slö, så det var bara att sitta en stund med övergångar o ryggningar. Efter hand kom han igång bättre o började jobba själv. Nu tar han halvhalterna mkt bättre, men blir lite för känslig ibland. Då blir det gärna hackigt o så tappar han aktiviteten efteråt, men traven blev bättre o bättre ju mer jag red. Jag fick "trampa in" honom i skritt lite för att få baken under o nu börjar han förstå vad han ska göra. Där blir han riktigt duktig. Både traven o galoppen blir bättre efter detta.

Jobbade inte så länge med galoppen, men fick inte riktigt den aktiviteten som man hade önskat (gunghäst). Skulle vilja ha den lite mer "stampig".
Travskolor. Började med högeröppna på kvartslinjen. Jag måste få loss h-sidan innan jag går in i öppnan, annars är det ingen idé att fortsätta. Inte leda för mycket o han får inte avvika från spåret o ramla iväg. Ganska nöjd o han försöker att göra sitt bästa. Vänsteröppnan är betydligt enklare, men han lämnar gärna spåret om jag inte passar honom.
Slutorna var mycket bättre idag än sist. Dock behöver vi träna på mer tvärning. 

Till sist jobbade vi i fiin trav på volten. Janne finjusterade mig så att han med mycket små hjälper höll balansen. Jag hade ett härligt sug i tyglarna o han kändes helt loss i hela kroppen. Bra avslut!

Efter mig skulle fina Savannah tränas, synd att jag inte kunde se på det. Måste ju hem med transporten så att Sandra kunde komma iväg.

Lite otäckt när vi åkte hem, för det var regn o storm med väldigt mycket vatten på vägen o mycket trafik. 

Cobben hade gått bra. Fick göra lite som Disco fast med fokus på att behålla rundning o koncentration utan att falla isär. Skolorna gör han bra, speciellt slutorna. Sandra var nöjd.


 

2 kommentarer:

  1. Härligt när det släpper och man kan njuta :) Janne e duktig på å lära ut / Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Isa: ja, de få gånger då man känner att allt funkar är helt underbara. De stunderna lever man länge på! Janne är noga med formen på hästen o sitsen på mig. Dessutom har vi roligt när vi tränar:))

      Radera