söndag 13 maj 2012

Träning o tillbaka till vardagen



Foto: Sofia Björk

Jaha, så var det vips vardag igen. Långa dagar med jobb o sedan rida o fixa i stallet. Rida i ösregn... Disco har fått ta det lugnt i veckan efter tävlingen o gått promenader o korta pass.

Så idag när det var Pernillaträning kände man sig lite ringrostig. (Blir man fort). Men bra att komma igång igen. Fick ett jättebra pass idag. Nyttigt för både mig o Disco.

Vi började med traven. Red på volten med övergångar till skritt. Krav på att han börjar kröka bakbenen mer o mer efter hand. Nosen framme så han inte fäller in den. Om han inte "niger" när jag ska bryta av från trav ska jag rida fram igen o aktivera. Ska tänka nästan "tramp" för att få honom att sätta under sig. Gick rätt så bra till slut. Då fick jag gå ut på 4-kanten. Skänkelvikning, P tyckte den var ok. Öppna med böjning i bålen längs långsidan. Gick ganska bra det med. Han kändes jättefin o sög på bettet med nosen framme.

Galopp. Måste ha en aktiv skritt innan fattning. Han får inte ducka för djupt ner, då måste jag ta upp honom. Han kom tillbaka väldigt bra, men tappade lite formen när han gick fram igen, det måste jag träna på. Han ska vara "på bakbenen" även när han går fram. Förvänd galopp på volten. Bra balans. Nu kan jag minska även i förvänd! Fick rida lite linjer ur LA:4 galoppen. 10m volt o sedan vända över banan o ut i förvänd. När jag bröt av till trav ramlade han ner på bogarna, det får han INTE göra, där måste jag verkligen rida. 
Trots att jag inte tränat så mkt sedan förra gången kändes han starkare o vi var väldigt nöjda med honom. Han var fin idag!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar