måndag 14 maj 2012

Krånglig högersida


Äntligen! Solsken, vad man längtar...

Janne hjälpte mig lite idag. 
Hela passet fick jag passa h-sidan. Disco gick emot riktigt ordentligt o gapade! Då gjorde jag det man INTE får göra, jag drog tillbaka... Vad hjälper det? Absolut ingenting... Tvärt om. Minns en gång Jan Schöneman sa till mig att jag skulle fundera över om mina händer är starkare än hästens bakben. Naturligtvis ingen idé att använda händerna, utan i stället driva för att få hästen att jobba bakifrån i stället. Så jag vet, men ibland gör man ändå fel dessvärre.
Janne har lösningar på det mesta, så även detta. Vi gick in på volten o jag fick hitta ställningen i nacken o sedan växla mellan rak, utåtställd o inåtställd. Vilken underbar galopp det blev. Samlad med energi. Ah, satt o njöt. Tänk den dan man kan rida honom så mer än korta sekvenser! Gäller att han orkar o att jag gör rätt.

Trav. Jag gjorde några längningar. De var inte så bra idag o jag satt inte bra. Fick testa att lägga ner handen lite, då blev det något bättre. Skänkelvikning för h skänkel var katastrof, (h-sidan spökade) bättre för v. Måste tänka på att inte tappa farten utan rida på framåt.
Galopp. Längningar tycker han är jobbigt, men de han gjorde idag var ungefär så mkt han orkar för tillfället. Upptagen var också ganska ok. Samlad galopp med 10m volt, jag red som en kratta:( Måste ha honom mer på yttertygeln o inte dra bak mina händer utan ha dem framme o känna o lätta. 
Vände rätt upp i trav, halt vid L, ryggade 4 steg, fram i v galopp. Ganska ok. Skönt att han är rak på medellinjen.


Usch, jag red inte bra idag, inte konstigt att Disco kärvar. Tur iaf att galoppen på volten blev så bra tillslut med hjälp av Jannes instruktioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar