måndag 23 april 2012

Lussans galoppövning nr 4. Serpentiner med enkelt byte


Jag håller på att traggla med dessa galoppövningar för att stärka Disco. Tycker att det har hjälpt mig, speciellt övning 1 och 2. (fattningar o räkna språng). Den förra övningen (3) med rakriktning (öppna) är svår, jag får ingen bra rytm o vill tvära för mkt så han tappar tempot. Men jag ska fortsätta jobba med den.

Idag testade jag nästa övning. Lussans galoppövning nr 4. Serpentiner med enkelt byte i bågarna o ny galopp. Underlättar att vara på stor bana, men man kan förstås göra det även på en 8-volt. Konstigt nog gick avbrotten bättre än fattningarna, han lade av efter avbrottet o nya fattningen blev inte "på baken". Detta är en nyttig övning som jag måste träna mer på. Enligt Lussan är det en jättebra övning som förberedelse för byten. 

Annars var jag nöjd idag. Tränade på framdelsvändningar som är svårt att få "ärtiga", men flytta undan på volten gick fint. Det var ju så jobbigt för ett tag sedan. Traven kändes jättebra.
Han är lydig i galoppen, men skulle vilja ha lite mer "stuns" o energi. Han har egentligen en bra galopp. 

Nu han lärt sig att äta ur de finmaskiga hönäten. Fungerar verkligen jättebra. Han får mkt längre ättid o är sysselsatt länge. Har köpt en ordentlig krok som jag satt upp på boxväggen ganska högt upp o hänger nätet i, så att det blir en bra ätställning för honom. Han sliter o drar i det, så det måste sitta fast ordentligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar