lördag 21 januari 2012

Träning för Pernilla. Dags att spänna bågen




Visste inte om jag skulle kunna åka på Pernillaträning idag eller inte pga vädret. Flera varningar hade utfärdats om snöstorm. Jag hade tur. Snön hade inte börjat falla, så jag åkte iväg.
Pernilla tyckte att det nu var dags att be om lite mer av Disco. Traven är ok, men han behöver ta i mera bak i galoppen. Jag känner att jag får honom inte till att "sätta sig", arbetsgaloppen är bra, men får honom inte att korta sig speciellt mkt.
Pernilla hoppade upp en stund. Hon jobbade föst i skritt med flyttaundanövningar som gick bra. Sedan gick hon över i galopp. Hon sade att hon känner att han nu är starkare o har bra kondis, men lille gubben är bekväm o har inte lust att ta i. När hon krävde lite mer protesterade han o började bocka den fulingen. Det Pernilla ville var att han skulle ta förhållningen (på ytter) o vinkla in bakbenen utan att lägga sig på i handen. När han bryter av från galopp till skritt ska han vara aktiv från första steget o vara beredd på att något ska hända. När sen fattningen kommer ska han fatta "på bakbenen" utan att häva sig framåt. Lätt i handen med kontakt. När hon hållit på en stund blev det riktigt bra ett par ggr, speciellt i v varv. Jag fick hoppa upp igen o försöka. Nu var han lite trött, men det blev några fina fattningar o några bra avbrott.
Vem har påstått att ridning är enkelt?

När vi skulle åka hem började det snöa. Rejält! Men det gick att köra o vi kom hem utan problem. Nu verkar det som om det ska bli vinter. Var är mitt ridhus???

Foto: Roger Lindberg

11 kommentarer:

  1. Kan riktigt höra Pernilla,haha;)Låter som om vi har liknande "problem" med våra hästar och vi verkar befinna oss i samma stadie med dom också!

    SvaraRadera
  2. Ja visst hade det varit bekvämt med eget ridhus. Men ni är duktiga på att åka i våg och träna. Han ser jättefin ut på bilderna.

    SvaraRadera
  3. Magic: Det är ibland svårt att veta hur mycket man kan kräva av dem, så det är bra när någon erfaren talar om det för en...

    Anna: Tack, jag är helt enkelt tvungen att åka om jag ska kunna träna. Har bara en liten ridbana som dessutom lutar, så det går bara att rida lite på den. Nu ligger det snö, så det blir nog inte lätt att köra på ett tag är jag rädd.

    SvaraRadera
  4. Åh va kul att få träna, längtar efter "ensamträning" väldigt mycket. Det blir inte detsamma när man tränar i grupp. Kul att Disco utvecklas i rätt riktning även om det blir en och annan protestbock. Cobben har just nu plockat fram vilddjuret inom sig och Malin vill INTE sitta upp på honom... (Han gjorde vad hon kallade "saltomotal med skruv" (och sen sken) på senaste träningen)

    SvaraRadera
  5. Sandra: Roligt att Cobben har vaknat, ha ha. Du får passa på att ensamträna med Janne när ni kommer hem i maj. Längtar:)

    SvaraRadera
  6. Hej Irene,
    Vad trevligt att att hittat din blogg! Den ska jag titta in till lite nu & då - jag känner nämligen igen mig! Vi är nog i samma ålder. Jag har också en häst jag köpt av Anci, som jag rider dressyr på. Jag delar hästintresset med min dotter (som har flyttat och studerar i Uppsala). Han är väldigt vacker, Disco! Lycka till med honom.
    mvh Karin

    SvaraRadera
  7. Hej Karin! Tack! Vad kul att höra! Verkar vara många likheter. Vad är det för häst du har?

    SvaraRadera
  8. Han heter Millov, född 06 (Sandreo-Master). Han står hos Anci. Du kan se en bild på http://segerstaddressyrstall.se/hastarnaistallet.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin: Så fin han är! Vackert huvud. Lik min förra häst Bosse. Såg också en häst e.Dionysos, Anastasia, som är väldigt lik Disco!

      Radera
  9. Tack. Sessan har också egen blogg; http://sessansdagbok.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, då ska jag kika in. tack för tipset!

      Radera