lördag 17 december 2011

Träning för Janne med jordgubbssylt


Äntligen lite träning för Janne. Det var länge sedan nu. Han brukar ha bra koll på mig så att jag inte hittar på några olater:)
Disco kändes väldigt fin på uppvärmningen. Den hästen är väldigt mjuk av sin natur o det ska man verkligen vara tacksam för.
Vi började med lite övergångar trav-skritt för att komma igång. Man måste hela tiden bevaka att han inte lägger sig på i handen vid avbrotten. Där måste jag bli mer noggrann. Bakbenen var med fint när han startar o det är bra. Jag får också tänka på att jag inte får för kort hals på honom, speciellt inte i början av passet.
Gjorde några skänkelvik i skritt diagonalt. Han gör det bättre nu, men jag måste kräva att bakdelen följer med o att han verkligen korsar över ordentligt.
Trav på 4-kanten. Fick en fin känsla o han jobbade bra. Där måste jag tänka på att räta ut honom helt på kortsidorna.

Galopparbetet blev på volten idag. Skrittfattningarna var bra. Det svåra är att hålla en aktiv galopp utan att han tar långa språng. Fick variera mkt mellan att ta tillbaka (jag måste ha handen framme o sitta mer på inner sittben) och att gå fram i arbetsgalopp som även den skall vara aktiv. Det har blivit bättre, men han tappar lite orken o dippar neråt med hals o huvud om jag inte driver ordentligt.

Efter galopparbetet kom traven igång! Jag fick göra samma jobb som i galoppen, dvs ta tillbaka lite o sedan fram i arbetstrav. Nu började det hända saker! Jag fick manken upp o jag kände hur han rörde sig elastiskt under mig. Wow vilken känsla!! Verkligen jordgubbssylt, jag är helt säker! När han varit så duktig fick han trava av sig. Tänk de där ögonblicken som man vill bevara!

Förklaring jordgubbssylt: Kyra brukar köra den liknelsen. Det går inte teoretiskt att förklara hur jordgubbssylt smakar hur man än försöker. Det måste upplevas. Om man smakat, då vet man. Det samma är det i ridningen. Man vet inte vad man letar efter förrän man varit med om det o känt det. Nu vill jag ha mer jordgubbssylt!

Sandra skickar en hälsning från Cobben. Så här skriver hon:
cobben gick jättebra på malinträningen igår, han kämpade väl. vi fick göra mycket öppna och sluta på volt och innanför spåret på långsidorna i både trav och galopp. kvarts framdels- och bakdelsvändning i skritt. minska volten i galopp. variera tempo och form.
Hon har verkligen kämpat duktigt med sina studier (civilingenjör med kemisk biologi som inriktning) i 4½ år med mycket fina betyg. Nu är det "bara" examensjobbet kvar som beräknas ta ½ år innan hon är färdig.
Sandra har ridit o skött Cobben varje dag, så att ha häst o plugga samtidigt går faktiskt utmärkt, bara man vill o har möjlighet.

En liten filmsnutt, mörkt, filmat med gamla kameran (innan jordgubbssylten).

2 kommentarer:

  1. Härligt att du fick en sådan känsla! Skulle också behöva en Janneträning. Idag fick Cobben kuta runt i skogarna med tre andra i stallet, kul när man kan rida ut tillsammans. Cobben är ju långsammare än de andra hästarna och det löser han genom att gå i ökad trav, ju mer jag driver ju mer framben skevar han fram.
    Tack för berömmet, med den lilla rättningen att mitt program heter kemisk biologi medan min inriktning heter protein science and technology.

    SvaraRadera
  2. Sandra: Kan se cobben framför mig hur han travar med jättekliv i skogen... typiskt honom...

    SvaraRadera