onsdag 5 oktober 2011

Turbo-Disco


Yes! Vilken turbo han kopplade på igår när jag tränade för Janne. Härligt!
Det blåste ju full storm o var faktiskt lite läskigt att köra. Kändes som om transporten skulle välta. Som tur var så fokuserade Disco på höpåsen, så han stod still båda vägar...

Red först lite på volterna med övergångar. MYCKET bättre än förra gången. Jag kunde känna att han bromsade upp utan att ramla fram. Försökte att tänka på saker som Bo Tibblin sagt, bla att flytta innerbogen mot ytterbogen. Fick en härlig känsla i traven. I v varv tyckte Janne att han var rakare än sist, men jag fick styra/vända in framdelen i små etapper ändå på volten för att han skulle spåra.
V-galoppen kändes superbra från början, h-galoppen fick jag passa så att han inte blev för låg.
Red några längningar snett igenom, ganska ok. Skänkelvikning som det är i LA:1 gick ok för v skänkel men lite svårare för h. Men jag kände att det gjorde gott att Janne ridit förra veckan o tränat på detta.
Testade också lite 10m volt i galopp, halvt igenom + förvänd. Ny fattning. Han tycker det är lite jobbigt med små volter i galopp. Jag måste tänkapå att inte låsa fast händerna utan ha dem uppe o framme. När jag fattar galopp måste jag ha tag mer på yttertygeln. Fattning från skritt blev lite taktinslag, men bättre det än seg fattning. Han gjorde faktiskt ett par riktigt bra avsakningar galopp-skritt för första gången.
Efter hand blev han mer o mer igång, turbon var inkopplad! Jag kunde bara sitta o njuta o höra på Jannes glada tillrop att det såg bra ut!!! Inte illa.
Sådana här dagar MÅSTE man spara i minnet.

Idag var det dags för tömkörning med Mia. Vi lade fram några bommar på voltspåret för att hjälpa Disco att komma upp. Det var 5 fötter mellan bommarna på mitten o 4 längst in. (Bra tips). Han gjorde det jättebra. Mia hade lite övningar sidvärts o jag tyckte han såg starkare ut. Mia är så bra att hon inte tar tag i munnen när Disco kör upp huvudet i skänkelvikningen, utan fortsätter bara lugnt tills han hittar balansen. I h varv lägger han huvudet lite på sned, men det blev bra efter en stund. Jag tror faktiskt att Disco tycker det är kul att bli tömkörd. Det borde alla ryttare prova!

Nu blir det lite vila i ett par dagar för Disco. Blir nog skönt efter en ganska tuff vecka att bara gå i hagen med Nicke o ha det gott.

Fotot är ett av de som Roger Lindberg tog. Jag älskar det fotot för jag känner hur bra han gick då. Avspänd men ändå aktiv.

Liten filmsnutt, tyvärr mörkt. Tränaren är lite entonig...

2 kommentarer:

  1. det fotot är verkligen jättefint, ser hur proffsigt ut som helst!
    tränaren understryker verkligen vikten av att tittatitta =)

    SvaraRadera
  2. Mano: Tack, jag gillar också fotot! Ja, tränaren är ganska tydlig, kan man säga...

    SvaraRadera