lördag 19 mars 2011

Avstämning med Pernilla




Idag red jag för Pernilla. Det var ganska isigt på vägen när jag skulle åka (kl 7), så jag fick köra en omväg. Disco var INTE på sitt stå-still-humör, utan rumlade i transporten hela vägen ut... Annars har han ju stått så bra det sista.
Disco har känts väldigt fin sista veckan, lös med fin bjudning. Men när jag red fram gick han emot igen. Pratade med Pernilla om det, hon tror att det är när han inte är rak o spårar, samtidigt är det jobbigare nu när han lite har kommit upp sig i formen. Fick rådet att variera formen under framridningen.

Jag fick börja med övergångar skritt-trav på volten. Pernilla nöjd, han spårar fint, bra bakben. Skönt. Galopp på volten. Fina fattningar från trav. Fick ta tillbaka (med aktivitet) rida framåt, tillbaka igen osv. Viktigt att han är aktiv då jag kortar honom. Måste tänka att han ska vara ännu mer aktiv när han ska korta sig. Gick jättebra i v varv, lite svårare i h. Där vill han gärna bli hög i nacken när jag kortar o lite låg i nacken när jag rider på fram. Jag fick sänka honom i formen när jag kortade, då orkade han inte korta sig lika mkt, men Pernilla sade att jag ska variera formen då jag kortar.
Trav på volten. Samma arbete som i galoppen. Här har han svårt att behålla balansen när jag samlar, men hon tyckte det blivit bättre sen sist, o det kändes väldigt bra.
Långsidesskänkelvikning i trav, räta ut, öka steglängd, in igen osv. Bra träning för att han ska få kvickare fötter. Ibland protesterar han undan för h skänkel. Då måste jag kolla att han är rak.
Öppna längs långsidan med tempovariationer. Svårt, men det gick ganska bra. I h varv får jag lägga in en 10 m volt o fortsätta öppnan ur den.
Samma sak i galopp. Ännu svårare.... Även här en 10 m volt då o då. Då måste jag se till att han galopperar med energi i volten.
Förvänd galopp längs långsidan. Fick rida med motställning. Blev väldigt bra i h varv. Detta gjorde han bättre än han brukar. Utan att bryta av eller sparka.
Trav längs 4-kanten i öppna igen. Nu fick jag lägga ner honom med "nosen i backen" i öppnan. Det gillar han o följer med precis där jag vill ha honom. Skön känsla!

Även om han gick emot stundvis, så är jag väldigt nöjd med honom idag.
NU ÄR VI SNART TILLBAKA DÄR VI VARIT!!! Dessutom tror jag att vi båda går stärkta ur den här "downperioden" om vi lyckas kravla oss upp på andra sidan diket...

Pernilla rekommenderade att jag skall starta några enkla klasser på tävling nu i vår så han kommer igång utan att det är svårt för honom. Det ska vi göra. Sedan hoppas jag på något program på lång bana längre fram.

6 kommentarer:

  1. Så härligt att det kändes så bra!

    SvaraRadera
  2. Anna: Ja, man behöver att det går bra ibland för att orka kämpa vidare. Känner den härliga känslan när han bär upp mig o jobbar på framåt.

    SvaraRadera
  3. Härligt!!Blir så ridsugen själv bara när jag läser...:)))

    SvaraRadera
  4. Magic: Det förstår jag! När jag var gravid fick min häst också barn...

    SvaraRadera
  5. trevligt trevligt!
    och vad härligt det ser ut med barmark... här är marken fortfarande täckt med snöööö... =(

    SvaraRadera
  6. Mano: Tror snart det smälter även hos er om man får tro metrologerna. Här är nästan all snö borta förutom där det legat i högar. En del is är dock kvar, men nu är iaf mer än halva ridbanan ok. Underbart!

    SvaraRadera